L’institut Guillem Catà de Manresa ha finalitzat el projecte innovador d’una aula oberta anticovid de fusta i de baix cost, situada al pati del centre educatiu, sota quatre pins. El procés ha tingut una durada de sis mesos en total.

Alumnes del grau a l’empresa Tallfusta | IGC

L’aula oberta ha estat dissenyada i construïda per 12 alumnes del grau superior de fusteria i a càrrec de dos professors, que expliquen a aquest diari com ha estat el procés, Carles Lapeña i Roman Calderón.

Treballant en l’aula oberta | IGC

«No ens agrada anomenar-la aula anticovid, perquè té una connotació negativa, i preferim dir-li aula oberta, però sí que és cert que neix d’unes necessitats que ens ha provocat la pandèmia: aules ventilades, espais oberts i contacte amb la natura. Per tant, la proposta surt d’una necessitat», explica el professor Lapeña.

Calderón afegeix que «ha estat un procés participatiu des de la primera fase, ja que vam realitzar unes enquestes a la resta d’alumnes i professors del centre per saber què és el que voldrien en aquest espai. A partir d’aquella recollida d’informació, els alumnes, repartits en equips, van fer diferents propostes i les vam unificar totes en un únic disseny». Calderón comenta que «buscàvem que l’estructura estigués molt ben integrada en aquest racó del pati i, per aquesta raó, les columnes tenen la mateixa inclinació que els arbres del seu voltant per fer que estigui ben integrada en l’espai».

Alumnes i professors van signar un conveni amb diferents empreses com a mesura flexibilitzadora de l’FP, que permetia desenvolupar una part de currículum en aquestes empreses, i un dia la setmana es desplaçaven a la principal empresa col·laboradora de Balsareny, Tallfusta, per aprendre a construir.

«És un escurçament de la distància molt important. Que els estudiants es puguin apropar a l’empresa i aprenguin el que faran el dia de demà. I de la mateixa manera, els alumnes també es noten més motivats i entregats al projecte, ja que construeixes quelcom real i no només un disseny a través de l’ordinador. De fet, el que ens permet aquest conveni és que ens manté en contacte amb la realitat i nosaltres ens adaptem a ella», remarca Lapeña.

Calderón assegura que, «com a professors, és tot un luxe poder participar en projectes com aquest, perquè per a nosaltres també és motivador i divertit, ja que hi ha poques ocasions de construir estructures d’aquesta mida».

Un projecte becat

El projecte ha estat becat principalment per la Fundació Dualiza Bankia i l’Associació FP-Empresa. Altres empreses que han col·laborat han estat HECO, Macusa, Farhaus, QC Químiques per la construcció, Rothoblaas i Omar coatings.

Els resultats d’aprenentatge d’aquest conveni de col·laboració es materialitzen en el projecte «Open to open», en el qual el professorat ha elaborat un material didàctic de construcció amb fusta, que s’ha ofert a la resta de centres educatius de la família professional de Fusta i Moble de l’Estat.

Ja té una rèplica

Lapeña celebra que ja hi ha un centre educatiu de Catalunya que el proper mes de setembre d’aquest any tindrà una aula oberta com aquesta en el seu pati. «Van venir a visitar l’aula perquè la van veure a través de les xarxes socials i els va interessar que els assessoréssim per poder-ne crear una igual. Així que els hem traspassat el mateix projecte i serà la mateixa empresa col·laboradora qui els vendrà el producte i anirà a instal·lar-la». Lapeña agefeix que «aquesta part també és molt gratificant, no només és crear un bolet que creix i prou, sinó un bolet que després deixa caure les seves llavors per fer una gran xarxa».

Molt orgullosos de com ha quedat el projecte, alumnes i professors gaudeixen de l’aula plenament operativa.

Ara, de cara a l’hivern, estan pensant alguna forma de tancar-ho, «ja sigui amb vidre o metacrilat, però que sigui transparent per seguir gaudint de la natura».