L’espai 60 minuts del canal 33 indaga aquesta nit en la història de Jeff Bezos, el visionari que ha revolucionat la manera de consumir a tot el món. El reportatge El món segons Amazon desvela com el gegant del comerç electrònic ha estat capaç de penetrar discretament en el dia a dia de la gent als cinc continents i descobreix la visió de futur de Bezos, un món on la seva empresa seria l’únic que els ciutadans necessiten.

Quan va començar l’aventura d’Amazon, eren només tres empleats i venien uns 20 llibres al dia. Avui és el gegant del comerç electrònic, la botiga més gran del món, que expedeix més de 5.000 milions de paquets l’any. De tot tipus, immediatament, als cinc continents. Un negoci que s’assembla massa a un monopoli.

Però l’avui multimilionari Bezos no en va tenir prou amb controlar la distribució de tots els nostres productes. També va voler controlar el núvol. Qui agafa ara el seu relleu, Andy Jassy, és de fet qui ha impulsat l’Amazon Web Services, motor de la rendibilitat de la companyia. Avui és la principal infraestructura d’emmagatzematge de dades en línia del planeta. L’internet mundial depèn cada cop més d’algun dels centres de dades que Amazon té.

«Amazon vol controlar la infraestructura de la nostra economia. No té cap competidor que li pugui fer ombra, només podria fer-ho un govern», sosté al llarg del reportatge Stacy Mitchell, directora de l’Institut per l’Autonomia Local, a Nova York.

La producció, dirigida per Adrien Pinon and Thomas Lafarg, analitza les ombres que hi ha al darrere d’aquest imperi mundial en contínua expansió. Aprofundeix en la guerra comercial a l’Índia, el xoc amb les legislacions laborals europees, les pràctiques fiscals, els milions dedicats al lobbisme i la visió d’un home complex i ambiciós, partidari d’una llibertat total d’empresa sense regulacions.

«Potser vaig ajudar a crear una cosa que no contribueix a un món millor» afirma Paul Davis, antic programador d’Amazon, empresa sobre la qual ara desconfia.