Resoldre el pas a nivell d'Igualada amb el soterrament de la línia del tren a la capital de l'Anoia ha deixat de ser un tema prioritari per al Govern català. Es va córrer a encarregar el projecte, es va presentar públicament la voluntat de fer-ho, tot i que les limitacions de caixa dels primers anys de la crisi ja indicaven que l'execució del projecte no seria immediata, i ara que ja està redactat, de moment ha quedat guardat. És un dels molt projectes del Govern català que dormen al calaix esperant que l'economia sigui més favorable.

El projecte de soterrament complet de la línia de FGC a la zona d'entrada dels combois a la ciutat és de 20 milions d'euros, segons ha explicat el mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Una xifra, pràcticament idèntica, és també la que caldria invertir al municipi de Vilanova del Camí, uns altres 20 milions d'euros, per fer el consegüent soterrament.

Rull ha explicat que la Generalitat no té aquests diners. "El projecte de construcció ja està fet, però no tenim recursos. No s'imaginen com estan les finances del departament", ha exposat el conseller.

I sense recursos, amb "una situació financera molt complicada" i "un problema [econòmic] dramàtic", Rull ha avisat que el soterrament del tren a Igualada haurà d'esperar.

Aquest soterrament era una acció prioritària, perquè el pas a nivell del costat de l'estació és un punt de conflicte amb els cotxes i els vianants, un punt d'accidentabilitat i de risc que Igualada fa temps que té plantejat que ha de resoldre.

No es farà ara, no té data ni és una obra programada en aquests moments. Això sí, té avançada la part de redacció de projecte. I, en tot cas, el conseller sí que ha explicat que la solució que ha d'arribar el 2018 perquè Igualada pugui tenir un nou accés des de la part sud de la ciutat (pel barri adober del Rec) ha de tenir una repercussió positiva en el trànsit de vehicles per la zona del pas a nivell. Que es traslladi una part del trànsit de la ciutat a la zona sud farà que hi hagi menys pressió sobre el pas a nivell.

Per a Rull, però, la renúncia a fer l'obra és alhora un argument per defensar la necessitat d'arribar a un procés de separació d'Espanya. Perquè "la paradoxa és que Catalunya té els recursos per fer obres com aquestes, però no en podem disposar, no podem invertir en allò que la gent necessita", sentencia el conseller.