Durant la propera primavera s'haurien de licitar les obres per completar el desdoblament de la variant de Manresa, amb la qual cosa hi haurà una carretera de doble carril per cada sentit de circulació des del Guix fins a Sant Pau. Aquesta serà l'obra més immediata que farà el departament de Territori i Sostenibilitat al Bages d'acord amb un pla que va anunciar el mateix conseller Santi Vila en la darrera visita a la capital de la comarca, a final de l'any passat.

Ricard Font, secretari de Mobilitat del departament, i Xavier Flores, director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, van explicar ahir el pla a l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, als grups municipals i als responsables de les plataformes que reclamen que no hi hagi més morts a la C-55 i al Consorci Viari.

Font va presentar ahir una sèrie de millores a l'entorn de Manresa que inclouen, com a mesura més immediata, aquest desdoblament, però, de fet, l'argument de l'acció del govern es troba en un document de mirada més àmplia (Pla global de millora de la mobilitat al Bages), que inclou les millores a la xarxa viària i altres accions, com ara, la introducció dels trens semidirectes de Renfe que es van posar en servei la setmana passada, o la millora del Bus Exprés Manresa-Barcelona (que s'estudiarà durant aquest any 2014).

El desdoblament de la variant de Manresa, amb un pressupost de 3,1 milions d'euros, comportarà canvis importants per a la pacificació del trànsit. Per una banda, els dos carrils en cada sentit, separats per una mitjana de formigó per evitar els xocs frontals. Per altra, es preveu, en projectes complementaris, un nou accés connectat amb una rotonda, a la part alta de la variant, a l'alçada del vial que separa els barris de Cal Gravat i la Balconada (rotonda de Bufalvent, projecte d'1,1 milions d'euros). Una rotonda, segons explicava ahir Xavier Flores a aquest diari, que serà un element que "tranquil·litza el trànsit". I, també, és previst que hi hagi un accés directe a l'autopista des de la Pujada Roja, un indret (a l'alçada de les pistes de conduir) que també és un punt de conflicte sovintejat.

Els recursos econòmics de la Generalitat i del departament són molt limitats i aquesta és la causa principal que fa que en aquests moments no es pugui plantejar la realització d'una obra de més abast com podria ser el desdoblament de la C-55 entre Castellbell i Manresa. Aquest inexorable condicionant, però, ha dut els tècnics a repensar solucions amb un objectiu fonamental: millorar la seguretat.

Un peatge únic a la C-16

Tenir la carretera desdoblada és, sens dubte, una mesura en aquesta línia, i a la Catalunya Central n'hi ha bons exemples (eix Transversal, eix del Llobregat, C-17 Vic-Ripoll o la N-II, ara A2, a les comarques de l'Anoia i el Baix Llobregat). Però per aconseguir fites semblants de reducció de sinistralitat amb menys inversió, el Govern català pensa en prendre mesures per separar els dos sentits de circulació entre vehicles en tots aquells punts que es puguin considerar perillosos, deixant alguns trams lliures per poder fer avançaments, i fer un nou plantejament del peatge de l'autopista de Terrassa-Manresa per tal que aquesta via ràpida que avui té el trànsit d'una carretera comarcal (12.000 vehicles/dia) absorbeixi el trànsit de la C-55 (més de 30.000 cotxes/dia).

Com? Amb un sistema innovador de peatge variable que abaratirà el preu del pas per l'autopista en funció de la congestió de la C-55. El projecte encara no es pot posar en servei perquè departament i Autema, la concessionària de l'autopista, estan definint els detalls que permeti als uns i els altres aconseguir els seus objectius. Però Ricard Font assegurava ahir que "serà el primer peatge d'aquest tipus de Catalunya i de l'estat espanyol". Es tracta que quan la C-55 estigui col·lapsada per un excés de trànsit s'informi els conductors dels beneficis i descomptes de l'autopista, que tindrà preus molt més econòmics que ara.

Peatge flexible sense acord

A quin preu? Encara no se sap. El departament i Autema, concessionària de l'autopista, hi estan treballant. Ara, el Govern ja bonifica l'autopista aportant el 45% del preu dels bitllets dels vehicles que hi passen cada dia, i vol reduir la seva contribució. Les clàusules del contracte actual penalitzen el Govern si hi ha poca gent que usa l'autopista. El Govern i l'empresa tenen un objectiu comú: captar més trànsit cap a l'autopista, perquè és la solució econòmica per a tots. L'autopista es proposa ingressar més i la Generalitat vol aportar-hi menys.

Font, però, assenyalava ahir que deixant de banda els condicionants econòmics, també hi ha una reflexió general que s'ha de fer: "en aquest país no podem construir vies d'alta capacitat perquè vagin buides i tenir carreteres comarcals que estan col·lapsades". De totes maneres, Font no pensa en el rescat de l'autopista, sinó en aquest abaratiment que la faci més atractiva.

Font i Flores van ser ahir a Manresa i es van reunir amb els representants polítics i amb les associacions o grups que vetllen per la millora de la seguretat a les carreteres de la Catalunya Central. Una pràctica que ambdós es van mostrar partidaris de fer. Fonts explicava que la connexió del Bages amb Barcelona "és una prioritat del departament" i va afegir que "el conseller s'ha reunit amb el territori, el director general [Xavier Flores] també ho ha fet un parell de cops en el darrer any i jo, amb aquesta reunió d'avui, serà la quarta vegada que m'hi veig. La nostra voluntat és fer un seguiment del pla amb els agents del territori".

El Govern català també està treballant amb un altre criteri que hauria de beneficiar els usuaris de l'autopista del Bages: l'homogeneïtzació dels peatges, és a dir, que cada català pagui xifres similars per circular per carreteres de peatge. Aquí és de les zones on més es paga.