La Generalitat manté amagat en un calaix i sense cap previsió el projecte que hauria de portar al futur desdoblament del tram sud de la C-55 entre Manresa i Castellbell. Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat han confirmat per primera vegada, contradient versions anteriors, que la redacció del projecte constructiu "està acabada i entregada per part de les empreses" a qui es va adjudicar, però encara no se n'ha fet l'aprovació oficial perquè, segons diuen, "ha d'anar associada a una partida pressupostària" d'execució de l'obra que encara no té ni sap quan tindrà.

Territori defensa també que el projecte no es pot mostrar fins que no hi hagi una partida assignada, i ha rebutjat la petició d'aquest diari de tenir-hi accés. Tampoc no ha estat mostrat als alcaldes que l'han demanat.

Partint d'un estudi previ del 2007, ja fa més de quatre anys que la Generalitat va adjudicar la redacció del projecte constructiu de desdoblament dels 15 quilòmetres de la C-55 que separen Manresa i Castellbell. Ho va fer separadament en quatre trams, cadascun amb un concurs i un adjudicatari diferent, entre aquests la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Auditorías e Ingenierías SA i Tec Cuatro SA, a qui s'atribueix el presumpte pagament d'una comissió il·legal del 3 % a la Fundació Cat Dem (vinculada a CDC). Aquest pagament s'hauria fet poc després d'adjudicar-se aquest contracte i el del projecte d'una estació de l'AVE a l'aeroport de Girona (vegeu més detalls a la pàgina següent).

En concret, aquesta UTE es va adjudicar la redacció del tram entre Sant Vicenç i Manresa per un import de 841.842 euros sense IVA. El tram entre Castellbell i Sant Vicenç (de 382.380 euros) va ser per a GPO Ingeniería SA, i els altres dos es van adjudicar a dues UTE diferents: el tram Manresa per 612.201 euros, i el tram Sant Fruitós per un import de 197.731 euros. Tots quatre contrac-tes es van adjudicar la tardor del 2011, i les empreses tenien un any de termini per redactar els respectius projectes executius.

La Generalitat no ha confirmat exactament el temps que es va tardar a fer la redacció dels projectes dels quatre trams, tot i que es van sobrepassar els dotze mesos de termini que hi havia. El departament admet que de bon començament ja es va veure que l'execució de les obres podria anar per llarg, de manera que no era imprescindible respectar els tempos establerts en el contracte si les empreses s'hi avenien.