Tarda intensa, la d'ahir al nucli antic manresà. Mentre a la plaça Major els castellers aixecaven les seves construccions, a tan sols uns metres d'ells una vuitantena d'actors i cantants d'arreu de la comarca transportaven la capital del Bages al cor de la revolució francesa i els seus efectes.

Així, el carrer del Balç manresà serveix d'escenari, durant aquest cap de setmana, a una representació reduïda de l'obra musical Els miserables, basada en la coneguda novel·la homònima de l'escriptor francès Victor Hugo.

Precisament és una encarnació del propi Hugo qui dóna el tret de sortida a l'espectacle amb una breu contextualització a prova dels espectadors més despistats. Una síntesi en la que no hi falten breus i llaminers ponts entre la situació de la França del període i l'actualitat estesos amb més o menys esforç segons el cas.

Un cop superat el parlament del personatge de l'autor, la trama es dispara per tal d'aconseguir condensar el miler llarg de pàgines del text original en una història representable en poc menys d'una hora i únicament a partir de les escenes i números més paradigmàtics del muntatge original.

Un esforç titànic en el qual una bona selecció dels moments clau i la presència del musical en l'imaginari col·lectiu contribueixen a crear una trama i un recorregut reduït al seu esquema més bàsic, basat en la familiaritat del públic amb la majoria dels personatges.