La notícia de les noves "irregularitats" sobre emissions de CO2 detectades pel Grup Volkswagen a 800.000 vehicles ha generat més preocupació a la plantilla de SEAT i una nova crítica de les organitzacions de consumidors, que han demanat al ministeri d'Indústria una investigació urgent.

El consorci automobilístic va informar dimarts que en les investigacions internes sobre els motors dièsel que potencialment poden alterar les emissions d'òxid de nitrogen (NOx) ha descobert que 800.000 presenten problemes de CO2, dels quals 98.000 són de gasolina, segons el govern alemany. Fonts del Grup a Espanya han explicat a Efe que no saben quantes d'aquestes 800.000 unitats poden correspondre, ni quins models són els que s'han de sotmetre a una inspecció. Tampoc no han pogut aclarir si aquests 800.000 vehicles són addicionals o estan inclosos en els 9,5 milions en què el Grup Volkswagen ha de determinar si tenen actiu el programa informàtic que altera les emissions de NOx (òxid de nitrogen), un escàndol que va esclatar el 18 de setembre a EUA.

El Grup Volkswagen està investigant en aquests moments com es divideixen per marca i model aquests 800.000 vehicles, de manera que "qualsevol xifra que surti o qualsevol model que es digui" sense que hagi estat confirmada pel gegant automobilístic alemany des de la seva seu de Wolsburg són "meres especulacions", van destacar ahir les fonts espanyoles. "S'està investigant tot", van reiterar, alhora que van reconèixer que en aquests 800.000 vehicles segur que hi haurà unitats de SEAT afectades, com ja ha succeït en el cas dels motors dièsel EA189 Euro5 que falsegen (entre el 20 i 40% ) les dades d'emissions de NOx quan són sotmesos a inspeccions tècniques.

Sobre això, el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, va dir ahir que ha augmentat la "preocupació" i la "incertesa" entre els treballadors de la marca perquè l'assumpte del C02 pugui afectar models de Martorell, el que "complicaria molt més les coses". El comitè d'empresa ha preguntat a la direcció sobre aquesta matèria i està a l'espera de ser respost.

El secretari general de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, va qualificar de "pal important" les últimes notícies de Volkswagen i va expressar la seva preocupació per les repercussions "en el futur del Grup en el seu conjunt i, en particular, a Espanya". Toxo va alertar que la pèrdua de confiança del consumidor podria afectar les condicions en què el Grup alemany està establert a Espanya (té fàbrica de Seat a Martorell i de Volkswagen, a Landaben, Navarra).

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha reclamat al ministeri d'Indústria, Energia i Turisme una investigació oficial i urgent sobre l'abast real del frau. Per a l'OCU suposa "un salt qualitatiu important" que ara el trucatge s'estengui a les emissions de diòxid de carboni, ja que són tingudes en compte per les autoritats per concedir les ajudes del Pla PIVE o per a subvencions a l'empresa. En la seva opinió, la manipulació de les xifres de CO2 podria suposar un falsejament dels consums i un "clar frau als consumidors" i als ingressos de l'Estat, ja que afecta el càlcul de l'impost de matriculació.

Fins al moment gairebé 10.000 usuaris s'han unit a la web de l'OCU (http://www.ocu.org/movilizate/mentira-vw), que està estudiant totes les vies possibles perquè el consorci alemany repari el dany produït.

El despatx d'advocats Legálitas ha recomanat als afectats no portar a reparar els seus vehicles, per molt que insisteixin les marques, perquè és la "prova fonamental" per a una posterior reclamació. Altres consells que dóna són recopilar tota la informació de què es disposi del cotxe (contracte de compravenda, publicitat del vehicle en el seu dia o la factura de compra) i guardar tota la documentació que li notifiqui Volkswagen, així com els oferiments que li faci la companyia.