L'Oficina d'Informació al Consumidor del Consell Comarcal del Bages presta un servei gratuït d'assessorament als usuaris que tinguin dubtes respecte al procediment que cal seguir en la reclamació del que s'ha cobrat de més en les clàusules sòl o sobre les comunicacions l'entitat bancària.

El Consell recorda que també dóna suport a l'hora de redactar la reclamació prèvia al Servei de Reclamacions de l'entitat bancària. Per poder accedir a aquest servei comarcal, cal sol·licitar cita a través del telèfon 93 693 03 53. Aquest mes de gener, l'OCIC ha rebut unes 40 consultes sobre les clàusules sòl, mentre que en tot l'any 2016 només n'havia rebut una trentena.

El procediment

Segons la norma aprovada divendres, les entitats de crèdit hauran d'implantar un sistema de reclamació al qual puguin accedir els usuaris com a mesura prèvia a la interposició de demandes judicials. Les entitats de crèdit hauran d'informar d'aquest sistema de reclamació a tots els clients que tinguessin incloses clàusula sòl en el seu préstec hipotecari.

Un cop rebuda la reclamació per part del client, l'entitat de crèdit haurà d'efectuar un càlcul de la quantitat que cal retornar i remetre una comunicació al consumidor desglossant aquest càlcul.

En el cas que l'entitat consideri que la devolució no és procedent, comunicarà les raons en què es motiva la seva decisió, que pot ser el fet que l'entitat consideri que les condicions de les clàusules sòl eren transparents i conegudes pel client.

El consumidor ha de manifestar si està d'acord amb el càlcul o la resolució de l'entitat bancària. Si ho està, l'entitat de crèdit ha d'acordar amb el consumidor com es farà la devolució.

El termini màxim perquè el consumidor i l'entitat arribin a un acord i es faci la devolució al client serà de tres mesos a comptar des de la presentació de la reclamació.