En època de crisi cada vegada són més els compradors que opten per internet per adquirir qualsevol producte i servei.

El comerç en línia s'imposa a passos de gegant al model tradicional. El client ara coneix per endavant el que busca i el que vol és trobar la millor oferta possible. Espanya no és aliena a aquesta tendència, segons Internet World Stats nostre país es troba entre els deu primers països d'Europa que més utilitza Internet, ocupant el setè lloc amb 30,7 milions d'internautes, per darrere d'Alemanya, Rússia i Anglaterra que encapçalen la llista.

La societat europea està evolucionant progressivament cap a un model d'interacció a través de la xarxa el que ha permès una comunicació directa entre usuaris per a activitats com la compra online.Ha estat tan gran l'impacte de la xarxa que els nous models de negoci de comerç electrònic han arribat a assemblar i combinar, buscant així crear un sentiment de comunitat i sortir beneficiades totes les parts. Abans de comprar es mira, es compara, es torna a mirar i es consulta.

Segons la revista Forbes es tracta del negoci virtual que més creix, amb portals com Groupon, LetsBonus, Planejo, Dscuento, Offerum, etc on es pot trobar opinions i informació sobre les rebaixes, promocions o ofertes de les grans marques de moda, totes elles reunides en un sol lloc, el que facilita la decisió de compra. Ja no només es busca una única botiga online, es busca un site que les agrupi i gent que opini sobre elles, de manera que es guanya temps i poder de decisió. Altres formes de mercadejar apareixen a rebuf d'aquestes amb els portals de venda privada, entre d'altres. Exemples d'això són Privalia o Ofertix, que traslladen el model de compra outlet a la xarxa. El outlet es consolida a la xarxa.

El funcionament d'aquestes pàgines és simple: actuen com intermediaris entre clients que busquen els preus més baixos i empreses que ofereixen els seus estocs d'última hora als que no han aconseguit donar sortida. Les empreses aporten descomptes exclusius a aquests portals que els publiciten i els envien clients directes, portant-se un percentatge de les vendes. Aquestes pàgines es serveixen de les noves formes de compra que van començar ja fa anys amb les marques low-cost, i li han afegit, la cada vegada més de moda, necessitat de comunicació en comunitat que va començar amb les xarxes socials.

Però no només surten beneficiades les grans empreses. Per a les petites empreses, aquests descomptes obtinguts per models de comprar col · lectives poden suposar la salvació del seu negoci en aquesta època de crisi, on a més troben a Internet un nou lloc on poder vendre, pràctica que invididualmente molt poques Pimes es llancen a fer. I és que el fet de compartir les despeses i la comanda amb altres empreses en una situació similar ha provocat un increment del 25% de les compres totals de la platarforma de compra Join2Buy, la qual ha analitzat el tema.

Estaríem llavors davant d'una nova forma de cooperativisme que uneix a petits comerciants que d'altra manera no podrien gaudir d'aquesta catapulta que uneix necessitats comunes i permet expandir els seus respectius negocis. Els espanyols estan canviant els seus hàbits de consum d'això no hi ha dubte, decantant cada vegada més per aquest nou model en comptes de la compra en botigues físiques. Prova d'això és que comerç electrònic mundial ha crescut un 27,7% en l'últim trimestre, manejant un volum de negoci de 2.421.000 amb 32,6 milions d'transaccions realitzades en total. Les xifres no enganyen, estem davant una revolució comercial: el cooperativisme.