Un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de les Illes Balears (UIB), que ha investigat per primera vegada de forma conjunta les extraescolars físico-esportives i les pautes de descans, conclou que els millors resultats acadèmics en els alumnes de primària són fruit d'un patró de descans adequat -dormir entre 9 i 10 hores- unit a una pràctica moderada d'exercici físic -entre 2 i 5 hores setmanals. Per contra, els pitjors resultats acadèmics es donen amb uns patrons inadequats de descans -menys de 9 hores- i un nombre elevat d'activitats -més de 5 hores.

Anar a dormir tard i llevar-se d'hora repercuteix de forma negativa en el rendiment acadèmic. L'estudi alerta d'una pauta de descans nocturn insuficient i irregular cada vegada més freqüent en nens i adolescents. Això podria ser la causa que durant les primeres hores de classe els alumnes es trobin endormiscats i no tinguin la capacitat atencional necessària per seguir les classes. En aquest sentit s'ha comprovat que anar a dormir després de les 10 de la nit dificulta que els joves es puguin llevar l'endemà en condicions òptimes. Alhora, la pràctica extraescolar físico-esportiva influeix positivament en el rendiment dels nens de primària en assignatures com matemàtiques i llengües, és a dir, les matèries que requereixen més atenció.

Paral·lelament s'evidencia la gran quantitat d'activitats extraescolars en què participen els nens i nenes d'aquestes edats. Les dades indiquen que el 84,20% de la població fa algun tipus d'activitat fora de l'escola. Les activitats extraescolars de caràcter físic o esportiu comporten una sèrie de beneficis: l'increment de l'autoestima i la confiança en un mateix, i l'optimització del desenvolupament social, el desenvolupament cognitiu i el rendiment acadèmic. A més, els resultats també suggereixen que la pràctica esportiva redueix l'estrès, l'ansietat i la depressió i que incrementa l'aprenentatge i la memòria, tots ells factors que condueixen a assolir un estat òptim de salut i un millor rendiment acadèmic.