Els homes amb trastorns com l'addicció al joc i baixos nivells de dependència a la recompensa social i les dones impulsives, persistents, empàtiques i que cooperen amb els altres encarnen el perfil del comprador compulsiu, segons tres estudis de l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB).

Els estudis, coordinats per la doctora Susana Jiménez, proporcionen nous coneixements sobre el trastorn de compra compulsiva.

Aquests treballs classifiquen les tipologies i comparen el perfil de l'afectat per aquest trastorn amb altres addiccions de comportament (com el joc patològic o l'addicció al sexe o a les noves tecnologies) i analitzen la resposta al tractament.

La compra compulsiva, un trastorn encara poc estudiat, afecta entre el 6 % i el 7 % de la població i representa el 5 % de les consultes anuals a la Unitat de Joc Patològic i Altres Addiccions de l'HUB, malgrat que l'Associació Americana de Psiquiatria encara no la classifica com a patologia específica.

Jiménez ha destacat que la compra compulsiva presenta una elevada coincidència amb trastorns de l'humor, de l'ansietat, alimentaris, obsessiu-compulsius, i per ús de substàncies.

Un dels estudis ha identificat per primera vegada tres subtipus de compradors compulsius, el primer d'ells format la majoria per homes amb un elevat trastorn de joc patològic i uns baixos nivells de dependència a la recompensa social.

Un segon subtipus, en el qual el trastorn apareix de manera més tardana, està format principalment per dones amb estudis, actives laboralment i sense trets de personalitat desadaptatius.

En el tercer subtipus també predominen les dones, però l'aparició del trastorn és precoç, hi ha una alta disfuncionalitat (problemes amb els estudis i la feina), coincideix amb altres trastorns psiquiàtrics i la personalitat mostra alts nivells d'evitació al dany, com una personalitat ansiosa o depressiva i una dificultat per a la presa de decisions i per dirigir la pròpia vida.