El singular New World Center de Miami Beach, una estructura geomètrica de ciment i vidre com un vaixell cubista ancorat a la platja, és no només la llar de l'orquestra New World Symphony, sinó també una obra d'art en si mateix, una creació de l'arquitecte Frank Gehry (Toronto, 1929).

El New World Center compleix cinc anys i continua enlluernant: és una fàbrica de sensacions i perplexitat per als espectadors, una ficció de vidre, llum, ciment i volums blancs que semblen proes de vaixells amb rumb segur. La màgia de la façana principal, de vidre, amb més de 300 finestres rectangulars, guarda un secret: "té dues personalitats diferents: una durant el dia, quan el vidre reflecteix la llum encegadora; l'altra, a la nit, quan el vidre bàsicament desapareix i es veu la vida a l'interior", diu a Efe Craig Hall, vicepresident de comunicacions del Center.

Precisa Hall que, quan el New World Center es va inaugurar l'any 2011 el vidre que es va emprar en la façana "era el més clar i transparent que hi havia en el mercat, un vidre que, al vespre, permet contemplar des de l'exterior les formes creades per Gehry a l'interior".

Un altre factor que va cuidar especialment Frank Gehry, premi Príncep d'Astúries i, probablement, l'arquitecte viu més admirat del món, va ser la incardinació del seu edifici en la cultura i el clima de Miami Beach.

Va ser així que va concebre un espai exterior per a ús públic davant de la façana principal, a escala humana, que permetés el gaudi de la comunitat d'activitats a l'aire lliure com concerts (disposa d'un sistema amb 180 altaveus) i projecció de films. De fet, la paret immensa de ciment blanc de la façana, d'uns 7.000 peus quadrats (651.000 metres quadrats), s'utilitza periòdicament per a la projecció de pel·lícules i atreu amb el seu programa de cinema i vídeos d'art un públic nombrós durant la celebració d'Art Basel Miami Beach, al desembre.

És, en definitiva, un edifici concebut per impulsar el desenvolupament cultural, l'art i, sobretot, la música, un gran edifici en què ressalta la passió de Gehry per les formes en moviment, per la força dels volums cubistes en un espai obert, en joc amb la llum natural i l'aire. El creador del museu Guggenheim Bilbao el 1997 va infondre al New World Center el desig que aquesta multifuncionalitat "fes encara més viva la interacció del centre amb la gent", diu Hall.

L'ús innovador de materials i formes té un dels seus principals eixos en la moderna sala de concerts i escenari de la New World Symphony, amb capacitat per a 776 persones.

Una de les innovacions de l'auditori, en què dominen els tons alegres i les fustes clares, és que el públic es troba, gràcies al disseny, a una distància mínima de l'orquestra. El cost final de l'edifici es va ajustar al pressupost fixat el 2008, que va ser de 160 milions de dòlars (142 milions d'euros), tota una "proesa", ressalta Hall, que deixa per al final la visita al bell jardí cobert d'arbres i flors situat a la coberta de l'edifici.