Baixada brutal en el nombre de vehicles que la grua retira dels carrers de Manresa. L´any 2008 se´n va endur 5.040 vehicles. Res a veure amb els 1.865 que va agafar durant l´any passat. La minva és del 63%.

Amb l´esclat de la bombolla immobiliària i la crisi posterior, la grua també va afluixar la creixent pressió que exercia sobre els conductors. Fins aquell moment, i en plena bonança econòmica, la grua cada cop tenia més feina, sobretot des que l´empresa Eysa es va fer càrrec de la gestió del servei municipal de retirada de vehicles de la via pública, una de les contrapartides de l´operació de la Reforma, conjuntament amb l´explotació de les més de set-centes places de l´aparcament en zona blava a la ciutat.

Punt d´inflexió

A partir del 2008, el descens és gai-rebé continu amb una única excepció, una lleugera remuntada l´any 2012. A la davallada, de moment, no se li veu aturador. Ara la situació és que el nombre de vehicles que retira la grua es troba en caiguda lliure i, a més, amb uns percentatges molt rellevants.

Així dels 5.040 vehicles que va retirar durant l´any 2008 va passar a gairebé just la meitat només 2 anys més tard: 2.587 vehicles l´any 2010.

Quina explicació té?

L´anàlisi que fa l´Ajuntament de les dades és que «no hi ha una única causa, segur que és fruit d´un conjunt de circumstàncies, perquè els criteris de la Policia Local a l´hora de retirar els vehicles no han canviat».

Segons l´Ajuntament, la crisi econòmica provoca, probablement, un ús més restringit del vehicle privat per part de la ciutadania. Si el parc mòbil es redueix, hi ha menys possibilitat d´infraccions

D´altra banda, en alguns casos, actuacions que s´han portat a terme al carrer han fet baixar el nombre de denúncies. Un exemple que posa l´Ajuntament és el de les plataformes elevades a les parades de bus que s´han instal·lat els darrers anys. Antigament, l´aparcament en parades de bus era una causa habitual de retirada de vehicles. «Ara aquesta infracció és materialment impossible», diu.

Altres motius

Sigui com sigui, el que és un fet és la caiguda en picat del nombre de vehicles retirats per la grua a Manresa. Entre els 5.040 vehicles que van ser conduïts cap al dipòsit municipal el 2008 i els 2.587 del 2010 hi ha una reducció del 50%, que té com a possibles causes tant la política de més pedagogia i menys multes com la revolta d´agents de la Policia Local que hi va haver per la retallada del seu sou.

Analitzant la progressió de les dades des del 1997, es pot veure com fins al 2005 la grua mantenia una activitat a l´entorn dels 1.500 vehicles retirats l´any. El 2006 la xifra es va començar a enfilar de forma molt important i fins al 2008 es va mantenir a l´alça.

El punt d´inflexió coincideix amb l´assumpció per part de l´empresa Eysa de la gestió del servei, com a part del pacte de concessió signat amb l´Ajuntament i que vincula la construcció de l´aparcament i de la plaça de la Reforma a l´explotació de la zona blava. Al contrari que l´explotació de l´aparcament en superfície sota control horari, la gestió de la grua no suposa una font de finançament per pagar l´aparcament i la plaça, sinó que és una eina més de gestió de la mobilitat, segons va explicar la regidoria de Via Pública.

El punt d´inflexió el 2006 es va explicar per una suma de factors, entre els quals hi ha l´augment del padró de vehicles a la ciutat, el fet que es doblés el nombre de vehicles grua (d´una a dues) i que la grua treballés 24 hores el dia amb personal propi.

Després d´aquests canvis, la gràfica va mostrar una decidida tendència a l´alça que va tenir l´any 2008 com a màxim exponent, amb 5.040 vehicles, i que va davallar el 2009 per primer cop en 5 anys. Els darrers resultats mostren xifres molt per sota d´aquestes magnituds. Entre els elements que s´han s´argumentat hi ha el fet que s´han organitzat menys activitats a la via pública i s´hi han fet menys obres que han necessitat moure vehicles estacionats.