Trobar-se els Reis Mags al mig del desert per Nadal o viatjar amb vaixells per rius navegables. Eren algunes de les propostes que s'oferien ahir al Saló de Viatges i Creuers de Manresa. El sector dels viatges s'ha vist obligat a emprendre el vol per transformar els seus productes turístics i oferir destinacions més llunyanes amb estades més llargues per captar clients amb més poder adquisitiu. I és que Internet dóna la possibilitat a cadascú d'organitzar el seu viatge, comprant online els bitllets d'avió i fer la reserva de l'hotel, sense sol·licitar els serveis de les agències de viatges ni veure què ofereixen els operadors turístics.

Fent pocs clics amb el ratolí de l'ordinador cada usuari pot veure els racons del món que vol descobrir o on vol desconnectar per vacances. Comparar preus i volar on sigui és a l'abast de tothom. Els operadors turístics s'han vist obligats a especialitzar-se en organitzar grans viatges i oferir experiències que a través d'Internet costa de trobar. Travel Kids és un dels negocis de viatges que han portat fins a l'extrem l'oferta exclusiva i es dirigeixen a un públic amb un poder adquisitiu alt.

Entre les seves ofertes hi ha, per exemple, la de poder veure els Reis Mags a les dunes de Merzouga, en un terreny desèrtic al sud del Marroc. "El viatge va adreçat a famílies, es fa els dies de Cap d'Any i la trobada amb els Reis de l'Orient té lloc en un dia en què es programa una nit en el desert. D'aquesta manera, hem de contactar amb actors perquè facin aquesta part teatralitzada", explicava el director comercial de l'empresa, Oriol Balmaña. El preu és de 1.395 euros per als nens i de 1.759 per als adults.

Es tracta d'un tipus de viatge que difícilment es pot realitzar si no ho organitza una empresa. "El nostre negoci es basa en un canvi de percepció de què significa el viatge. Ja no es tracta de veure, ja que això es pot fer des de l'ordinador, sinó d'oferir experiències", afegia. Entre els viatges que ofereixen també hi ha, per exemple, el de descobrir l'oest dels Estats Units estant en contacte amb indis i cowboys, veure bisons i anar amb barca pel riu Colorado.

Clients més grans

Miquel Agell, director comercial de Politours, reconeixia que el públic "s'ha envellit". Els clients que fan algun dels viatges que ofereixen tenen majoritàriament més de 50 anys. "Abans teníem un públic més jove, però Internet dóna la possibilitat de fer-se cadascú el seu viatge", afirmava. Afegia que el negoci s'ha hagut d'especialitzar perquè ja no venen com abans el viatge a qualsevol ciutat europea, amb només l'hotel i el bitllet d'avió. Per aquest motiu ofereixen circuits a diversos països europeus ?-amb diferents activitats- o fins i tot creuers en petits vaixells que té la mateixa empresa per navegar per rius com el Rin, el Danubi i el Volga a Europa i Rússia; o el Ganges de l'Índia.

Manel Torné, de Catai Tours, ja no té en els seu catàlegs destinacions a ciutats europees per fer una escada ràpida. "Potenciem les grans destinacions i, en molts casos, a llocs exòtics. I per això som reconeguts", explicava. Aquesta empresa és una mostra més que els negocis de viatges més forts són els que s'han especialitzat oferint productes turístics que difícilment es troben a la xarxa. "Internet no ens afecta especialment gràcies a això i al fet que s'ha popularitzat tant el fet de viatjar, que ara trobem grans viatges a preus molt similars als de vint anys enrere. La diferència és que abans només estava adreçat a clients amb poder adquisitiu alt. Estem parlant de programar viatges, amb tot d'activitats, a països d'Àsia, per exemple", assenyalava.

El mateix certamen era una mostra que es busca aquest client més adinerat: hi havia cinc operadors turístics que oferien grans viatges i tres de creuers.

Per la seva banda, Christian Aguilera, que és executiu de vendes de Globalia, assegurava que continua oferint viatges a les illes Balears i a Canàries. "La diferència és que nosaltres, els operadors turístics, tenim accés a promocions que no es troben a les pàgines més visitades per comprar bitllets d'avions o reservar hotels. Ens dirigim a grups d'estudiants que marxen de final de curs. El certamen manresà va servir per posar de manifest els canvis del sector.