Presidència de la Generalitat ha reconegut que els trens semidirectes de Renfe que enllacen Manresa i Barcelona des de fa 2 anys que no suposen cap estalvi de temps per als usuaris i que comporten una despesa de 300.000 euros a l'any.

Ho ha fet en resposta a una carta signada pel president del grup municipal del PSC, Felip González, i adreçada al President de la Generalitat, Carles Puigdemont.

L'Oficina del President detalla en la missiva que una de les millores impulsades pel Govern en l'àmbit ferroviari va ser la posada en funcionament de sis trens semidirectes entre Manresa i Barcelona el gener del 2014. Una actuació que la Generalitat quantifica econòmicament en un cost d'aproximadament 300.000 euros a l'any però que ha tingut un resultat fallit des del juny del 2014.

El Govern argumenta en la carta que, des d'aquesta data, "Adif aplica unes limitacions temporals de velocitat per raons de seguretat relacionades amb l'estabilitat d'algunes trinxeres. Els trens semidirectes suposaven estalviar-se entre 6 i 13 minuts de viatge respecte d'altres trens però, ateses les limitacions esmentades, el temps de trajecte ha incrementat entre 5 i 7 minuts en un sentit i entre 7 i 9 minuts en l'altre". La conseqüència és que "el temps que s'havia aconseguit estalviar amb aquests nous serveis, en molts casos queda reduït a zero minuts".

Presidència de la Generalitat assegura en la carta "entendre i compartir" el "desencís i enuig amb l'actual situació i la gestió que fan Renfe i Adif". I considera que "la solució definitiva seria que la Generalitat pogués tenir el control efectiu de les vies per millorar tots els corredors. Però mentre no s'aconsegueix aquest traspàs total, l'estratègia a curt termini és eliminar les limitacions temporals de velocitat que imposa Adif i que provoquen que els trens arribin sistemàticament tard". Afegeix que actualment s'estan executant obres de millora i consolidació de trinxeres en aquesta línia per eliminar aquestes limitacions.

Però s'està esperant que Adif i Renfe concretin si és possible introduir algunes millores en el temps del viatge.

"Fallida tècnica"

El president del grup municipal del PSC a Manresa assegura que, vista la resposta de la Generalitat, espera saber quina serà la graella de nous horaris de la R4 i la R12 que comuniquen Manresa amb Barcelona i Lleida "per veure si els semidirectes anunciats a bombo i plateret pel departament de Territori continuen en fallida tècnica com ara".

El gener del 2014 Renfe va informar que posava en marxa sis nous trens semidirectes entre Barcelona i Manresa, tres per cada sentit, que havien de reduir el trajecte entre 10 i 15 minuts.

Es tractava de combois modulars i del model més actual dels que circulen a la xarxa de Rodalies amb parada a Sant Vicenç de Castellet, Terrassa, Sabadell Centre, Sant Andreu Arenal, La Sagrera-Meridiana, Arc de Triomf, Plaça Catalunya, Barcelona-Sants i L'Hospitalet. La línia R4 transporta diàriament 110.000 usuaris.