Menys del 5 % de les persones que comencen una col·lecció la mantenen fins al final, segons els càlculs dels quiosquers de Manresa consultats per aquest diari. Elvira Arróniz, responsable del Quiosc Arróniz, a l´avinguda de les Bases de Manresa, comenta que, cada vegada més, les sèries tenen un contingut més intel·lectual perquè, d´aquesta manera, «la gent troba una bona justificació per continuar la col·lecció», per gastar-se els diners.

Aquest any, un dels col·leccionables que més sortida està tenint és «La aventura de la historia», amb figures i llibres de Playmobil que fan un recorregut per diferents fets històrics. «Per als nens, hi ha col·leccionables que els seran útils, com per exemple els que tracten sobre el cos humà». Arróniz destaca que, en molts casos, són els avis els que animen els néts a continuar les col·leccions. També n´hi ha d´altres per al públic adult, com la sèrie de llibres «Mitología» del món clàssic, i «Paseo por el Cosmos», de divulgació científica.

«Des del començament, els aviso que el col·leccionable tindrà moltes entregues perquè després no se sorprenguin», comenta Leopoldo Espinola, treballador del Quiosc Sant Domènec, que és a la Muralla de Sant Francesc. A més a més, explica que «a la meitat de la col·lecció, la gent ja em demana si no s´acabarà mai». La mitjana se situa en més de quaranta entre-gues, que poden ser setmanals o quinzenals. «N´hi ha que poden tenir-ne fins a vuitanta o cent», fa notar la responsable del Quiosc Arróniz, on els clients poden escollir els números que volen. «Hi ha col·leccions en què cada entrega val gairebé 25 euros, per això, en aquest cas, donem l´oportunitat de triar els models que més els interessen».

Els responsables dels establiments apunten que, entre d´altres, el temps que s´ha de dedicar a les col·leccions explica el petit percentatge de gent que les acaba. «Es poden allargar uns dos anys», assegura Espinola. «Potser tan sols hi ha una persona que la fa fins al final», afirma Maite Lorenzo, responsable de la botiga Sobrerroca del carrer de Barcelona.

Efectes de la crisi

Arróniz recalca que aquest any s´ha evidenciat un increment en les vendes, però considera que el fet de no abaixar els preus de les col·leccions durant els anys de crisi ha afectat perquè els costos «no són precisament baixos».

Encara que, segons els quiosquers, sempre ha existit la dinàmica de vendre més el primer número, reconeixen que aquest fet s´ha agreujat amb la crisi. «Treus la primera entrega i funciona, la segona i la tercera també, però para de comptar», conclou Espinola.