Als múltiples retards i incidències que l'empresa Monbus acumula en el trajecte entre Manresa i Barcelona cal afegir els darrers dies els que tenen a veure amb màquines validadores dels autobusos que no funcionen. Dimecres a la tarda usuaris que s'esperaven a la Diagonal van accedir al bus gratis per l'avaria.

Segons han explicat usuaris, dimarts al bus de 2/4 de 7 amb sortida de Ronda Universitat la màquina validadora no funcionava i van haver de validar en un altre autobús. Dimecres es va repetir la situació en diferents viatges, tant al matí com a la tarda.

Un usuari relatava que esperava a la parada de Maria Cristina el bus de les 17.15 h i que mitja hora després encara no havia passat amb desenes de persones torrant-se sota un sol de justícia. Un cop va aparèixer el vehicle el conductor va deixar accedir gratis els usuaris, però no era pel retard sinó perquè la màquina validadora no funcionava, el mateix problema que havia patit a la sortida de Manresa a 2/4 de 10 del matí.

Aquestes incidències tenen lloc dies després que dissabte no va sortir de Ronda Universitat el bus cap a Manresa de 2/4 de 6 de la tarda i desenes de viatgers van haver d'esperar dues hores el següent autobús.

Una incidència sonada es va produir a finals de juny quan els vehicles de la companyia es van quedar tirats dos cops en un mateix trajecte.

Tribunal Suprem

Els problemes s'amunteguen des que el Tribunal Suprem va adjudicar la línia de transport públic en autobús entre Manresa i Barcelona a l'empresa Hispano Igualadina, del grup Monbus, es menant així la decisió de la Generalitat d'adjudicar-la a la UTE Bages Exprés, que era qui se n'encarregava fins el desembre passat.

El Tribunal Suprem va rebutjar els recursos de la Generalitat i de la UTE Bages Exprés (integrada per Castellà, Alsina Graells i Julià) presentats contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que donava el servei a la Hispano.

L'any 2010, la Generalitat va adjudicar el servei a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Autocars Julià, Transports Castellà i Alsina Graells, denominada UTE Bages Exprés. Però la Hispano va interposar un recurs contenciós administratiu contra aquesta la decisió i el TSJC va reconèixer el dret de la companyia perquè s'adjudiqués el contracte al seu favor. A partir d'aquí, la Generalitat i la UTE van presentar recursos de cassació perquè es revoqués aquesta decisió.

Concretament, la Hispano Igualadina va impugnar davant del Contenciós Administratiu del TSJC la resolució del conseller de Política Territorial i Obres Públiques del 16 de setembre de 2010, en què va adjudicar provisionalment a Autocars Julià, Transports Castellà, Alsina Graells i la Unió Temporal d'Empreses (UTE), un contracte de gestió de serveis públics -en la modalitat de concessió- per l'explotació del servei públic regular de transport de viatgers per carretera entre Manresa, Monistrol de Montserrat, Olesa de Montserrat i Barcelona.

La companyia va al·legar que va ser exclosa de forma indeguda, ja que la seva oferta, segons el plec de condicions, mereixia la puntuació més elevada i, per tant, tenia dret a l'adjudicació del contracte. Segons la sentència, l'exclusió de la Hispano Igualadina es va deure al fet que l'òrgan de contractació va entendre que l'oferta econòmica de la Hispano Igualadina presentava valors anormals o desproporcionats. Per tot plegat, es va decidir adjudicar provisionalment el contracte a la UTE, que va obtenir 87,69 punts.

Davant del recurs de la Hispano Igualadina, el TSJC va considerar que l'oferta de la companyia no era desproporcionada i que podia ser complerta en termes econòmics. La sentència del TSJC afirmava que, seguint els models de puntuació, la Hispano Igualadina hauria obtingut una puntuació de 96 punts, la UTE de 87,69 i una tercera licitadora 65 punts. En conseqüència, la sentència deia que el contracte s'hauria d'haver adjudicat a la Hispano Igualadina perquè la seva oferta era la més avantatjosa econòmicament.

Davant d'aquesta decisió, la UTE va interposar set motius de cassació contra la sentència, mentre que la Generalitat en va interposar dos. El Suprem va desestimar aquests recursos i va avalar la decisió del TSJC d'adjudicar el servei a la companyia Hispano Igualadina.