El documental titulat Food Coop s'endinsa en l'ànima de la Park Slope Food Coop, un dels supermercats d'aliments cooperatius més antic dels Estats Units. Enmig d'una gran ciutat com és Nova York, a l'ombra de Wall Street, neix el 1973 a Brooklyn una cooperativa d'alimentació que actualment reuneix més de 16.000 socis que treballen 2 hores i 45 minuts al mes per tenir l'opció de comprar el millor menjar de la ciutat al preu més econòmic possible. Com neix i com funciona una comunitat tan gran de treballadors-consumidors responsables?

Thom Boote, el director del documental Food Coop havia viscut anteriorment a Nova York, però no va ser fins a l'any 2009 que hi va tornar i va descobrir Park Slope Food Coop i en va quedar absolutament fascinat, pel lloc en si mateix (menjar sa i barat a la gran ciutat no és tan fàcil) i per la fortalesa de la comunitat que s'hi vincula diàriament per fer-lo funcionar.

Aquella visita va provocar-li una doble idea: la determinació de fer un supermercat cooperatiu a París (on ell residia en aquells moments) i la filmació d'un documental sobre Park Slope Food Coop. I avui, uns quants anys després, podem afirmar que se'n va sortir (amb l'ajuda de moltíssima gent implicada en un i altre projecte) de tots dos objectius, amb la pel·lícula i la cooperativa francesa La Louve, de la qual és un dels fundadors.

Font d'inspiració

La pel·lícula Food Coop acumula cada dia que passa més projeccions i s'ha convertit, tal com va passar a Thom amb la seva visita al supermercat de Brooklyn, en font d'inspiració per a col·lectius i associacions a l'hora d'idear projectes de supermercats cooperatius a les seves ciutats.

Per difondre el documental a l'Estat espanyol, a més a més, s'ha escollit una plataforma de distribució i exhibició alternativa com Screenly ( https://screen.ly/), que posa en relació espais de projecció i espectadors i que, com és el cas de Food Coop, possibilita la distribució de pel·lícules fora del circuit més comercial. Noves maneres de distribució per a un documental que parla de noves maneres de consum.

Gent que abans d'anar a treballar passa pel supermercat per rebre les comandes que hi arriben a primera hora, torns de treball a la caixa, comissions de treball per millorar el propi funcionament del supermercat i fer-lo més ecològic, assemblees per estar al corrent dels productes i el funcionament intern i, finalment, consumidors responsables, que es veuen recompensats amb un bon tracte, un bon producte, un projecte que els representa i un preu assequible.

Situacions com aquestes són les que recull el documental Food Coop, que es projectarà a Manresa dins les activitats de la 3a Mostra d'Economia Social i Solidària el dia 28 de maig. Sumant casos particulars, posant cadascú el seu gra de sorra en l'engranatge d'una cooperativa és com es manté en funcionament i creix cada dia que passa Park Slope, un exemple de supermercat basat en l'economia solidària i cooperativa. Així és com s'aconsegueix una nova manera de consumir i d'omplir el cistell.

Segons Thom Boote «cal posar en valor l'eslògan de Food Coop com a punt de partida per explicar-ne el funcionament i la filosofia: bon menjar a bon preu». Tal com es veu al documental, la gent que es vincula a la cooperativa és molt diferent i no es tracta d'un grup 100% afí ideològicament, però sí que s'uneixen i treballen i s'esforcen per tirar endavant un supermercat que els permet comprar bon menjar a bon preu i sentir-se'n orgullosos. «La tasca del supermercat evidentment entra en diàleg amb problemàtiques com ara el medi ambient o consum responsable i de proximitat però no hi ha pressió per haver de respondre a un únic model de persona i de consumidor», apunta Thom Boote.

Una rèplica a París

Per això, la cooperativa parisenca que va engegar, La Louve, que ja té 7.000 socis, utilitza una analogia molt aclaridora de la transversalitat i la voluntat inclusiva d'un projecte com un supermercat cooperatiu. Segons la comunitat de La Louve, un supermercat cooperatiu hauria de ser com una biblioteca pública, i si en volem crear una hem de tenir novel·les populars, no només de grans pensadors. El que uneix els qui transiten per aquesta biblioteca serà l'amor per la lectura, independentment del que llegeixin.

Per tant, si volem ser un supermercat per a tothom hem de tenir productes per a tothom i potenciar el valor de compartir el que tenim en comú. Aquesta és la idea que hi ha al darrere de La Louve, cooperativa inspirada en Park Slope i que ens fa plantejar una pregunta esperançadora: fins on pot arribar el cooperativisme de consum alimentari?