València va ser el lloc escollit per Audi per presentar el seu nou A8. Es tracta de la quarta generació del seu cotxe més valorat, un model que avança moltes de les tecnologies que seran una constant en els cotxes del demà. Tant és així que arribarà a final de mes als concessionaris com el primer cotxe d'oferir un nivell 3 de conducció autònoma gràcies al seu sistema AI.

Què vol dir això? Doncs que no només és capaç d'assumir el comandament del vehicle, sinó que pot reaccionar davant d'imprevistos tenint en compte l'entorn. Això permet que el conductor ja no necessiti monitoritzar el vehicle constantment, de manera que pot despreocupar-se'n i centrar-se en altres activitats. Encara que aquest nivell d'automatització podrà prendre la decisió més apropiada en cada moment (canviar de carril, frenar per evitar topar amb un altre vehicle que creui en la nostra trajectòria ...), l'humà segueix sent un element necessari perquè el sistema pot requerir la seva intervenció en determinats moments en què el programari no és capaç d'actuar.

Aparcament remot

Els nous sistemes Audi AI també inclouen l'Audi AI remote parking pilot i l'Audi AI remote garage pilot. Aquests permeten realitzar les maniobres d'aparcament de forma senzilla conduint de manera autònoma en espais d'estacionament en línia o en bateria, així com en garatges o realitzant la maniobra de sortida de la plaça d'aparcament. El conductor vigila les maniobres, però no cal que romangui a l'interior del vehicle: tots dos sistemes es poden iniciar des d'un telèfon intel·ligent mitjançant l'aplicació myAudi.

Interior de nau espacial

Quan el conductor es posa al volant de l'A8 té la sensació d'estar als comandaments d'una nau espacial: pantalles digitals de mida descomunal, llumetes pertot arreu... i tot això en un habitacle tan ampli com confortable.

El centre del quadre de comandament està presidit per una gran pantalla tàctil de 25,7 cm (10,1 polzades) des de la qual es controla el sistema d'infoentreteniment, mentre que una segona pantalla tàctil situada a la part central inferior s'utilitza per al maneig del sistema de climatització, a més d'integrar altres funcions com la introducció de textos mitjançant el sistema de reconeixement d'escriptura manual. Un volant multifunció i la instrumentació digital Audi virtual cockpit, de sèrie, completen el concepte de maneig i control, al marge de la tecnologia myAudi app, que permet a l'usuari connectar directament el vehicle amb el seu smartphone i accedir a molts serveis en xarxa.

Ràpid i estable

Per moure una imponent carrosseria que arriba als 5,30 m en la seva versió llarga -5,17 a l'estàndard- i les més de 2 tones de pes total del vehicle, Audi ha confiat en dos potents motors V6 turbo: el 3.0 dièsel de l'A8 50 TDI de 286 cv i el 3.0 de gasolina de l'A8 55 TFSI de 340 cv. Durant el 2018 s'afegiran nous motors, així com una variant híbrida endollable. Tots dos estan dotats de tecnologia mild-hybrid d'hibridació lleugera (MHEV), amb la qual l'A8 pot circular en mode de marxa per inèrcia amb el motor apagat a velocitats entre 55 i 160 km/h. També permet una arrencada des de zero més ràpida i molt suau i que el sistema start/stop entri en acció des d'una velocitat de 22 km/h. L'efecte combinat d'aquestes mesures redueix el consum de combustible fins a 0,7 l/100 km en condicions d'ús real. Els dos motors funcionen de manera conjunta amb un suau i ràpid canvi tiptronic de vuit velocitats i es beneficien de la racció integral permanent quattro amb diferencial central autoblocant de sèrie i, en les versions MHEV, pot complementar-se amb el diferencial esportiu opcional.

Però l'A8 no només gaudeix d'una gran potència, sinó també d'un comportament en carretera envejable, gràcies a elements com la direcció dinàmica a les quatre rodes, el sistema Audi AI active suspension, o la plataforma electrònica del xassís, entre molts d'altres. De tots ells ens va cridar especialment l'atenció el sistema de suspensió electromecànic completament actiu, que utilitza actuadors elèctrics per elevar o baixar cada roda de forma individual en funció de les preferències del conductor i de les condicions de marxa, i proporciona així un control òptim de la carrosseria. El marge de funcionament abasta des del suau confort de suspensió característic d'una berlina de luxe, fins al dinamisme d'un esportiu.

En aquest reportatge tan sols hem abastat una mínima part del que ofereix el nou Audi A8, un cotxe extraordinari que està disponible a partir de 97.460 euros en la versió 50 TDI, i de 104.560 euros en l'A8 55 TFSI. En el cas de les versions de batalla llarga, el preu de l'A8 L 50 TDI és de 100.360 euros, i de 107.580 euros en el cas del límit de gamma, l'A8 L 55 TFSI.