Mark Zuckerberg, creador de Facebook, va ser un dels primers a apuntar-s´hi, ha batut rècords de creixement i compta amb el suport d'una de les companyies més importants d'Internet, però Google + segueix sent un els grans desconeguts de la xarxa.

"En aquests moments, estem realitzant una prova amb un nombre reduït de persones, però el projecte Google + no trigarà a estar disponible per a tothom". Aquest missatge és l'escull que limita fins ara el creixement d'aquesta xarxa social que Google segueix anomenant "projecte", perquè continua en fase de proves i es manté en ple procés de transformació.

No obstant això, el nou intent del gegant de Mountain View (Califòrnia) per llançar-se a la conquesta de les xarxes socials-després dels fallits intents de Google Wave i Buzz-sembla haver trobat la clau de l'èxit.

Les dades inicials avalen el projecte: l'entitat d'anàlisi comScore calcula que només en els seus tres primeres setmanes de vida Google + (que es va llançar oficialment el 29 de juny) va superar els 20 milions d'usuaris únics, una fita que de seguida va ser comparat amb els èxits d'altres xarxes socials com Facebook o Twitter.

Els que encara no tenen invitació o es troben amb el tallant missatge de "lloc en proves" quan intenten accedir a Google +, i fins i tot molts dels que ja han visitat la pàgina, en llegir l'allau d'articles dedicats al nou invent es preguntaran, què té aquesta xarxa social que no s'hagi inventat ja?

La resposta és senzilla i alhora complexa: es redueix a dos grans conceptes, cercles i videoxat múltiple, amb l'embolcall de Google i amb l'halo de misteri que sempre converteix en atractiu el que no es pot tenir de forma immediata.

Els cercles de Google + han posat cap per avall el concepte de xarxa social, encara que, en essència, són similars als grups de contactes que ja oferia Facebook o a les llistes d'usuaris de Twitter.

En aquest cas arriben amb la diferència que la possibilitat de classificar els contactes es simplifica tant i es fa tan intuïtiva que és inevitable recloure el cap al cercle de "Treball" perquè no s'assabenti mai de les festes que s'organitzen al auspici dels "Amics".

Des d'un punt de vista més extens dels cercles suposen privacitat, perquè cada actualització de perfil, cada foto que es puja o cada enllaç que es publica -com en Facebook, es pot fer tot això de Google + a través d'un "Mur" amb el nom de "Stream" - es pot compartir amb tots els cercles, amb un, amb diversos o fins i tot amb algú sense perfil a la xarxa.

La segona gran novetat, que ha fet tremolar a la competència, ha estat la possibilitat d'usar un xat múltiple que a més permetia videoconferències amb diverses persones al mateix temps.

La reacció de Facebook no s´ha fet esperar i a principis de juliol Zuckerberg -que té Google + des dels seus inicis- anunciava que la seva web integraria el servei gratuït de trucades de vídeo d´Skype.

Malgrat les reserves mostrades per la competència i l'expectació suscitada entre els usuaris, està per veure si les armes d'aquesta nova aventura de Google seran suficients per enderrocar, o almenys plantar cara, el fins ara totpoderós Facebook.

Facebook ha establert les bases del que avui són les xarxes socials i Google + repeteix l'esquema encara que a la seva manera: amb un botó "+1" en comptes de "M'agrada", amb àlbums de fotos, però amb tota la potència de Picasa; amb un motor de cerca de notícies segons temes en lloc dels populars "Grups de fans", i sense deixar caps per lligar en termes de privacitat per a no repetir vells errors.

Però per sobre de tot això, o, millor dit, embolicant-ho tot, hi ha la possibilitat que Google + tingui en la seva pròpia essència la clau per governar en el regne de les xarxes socials gràcies a la seva marca.

Els milions d'usuaris que consulten diàriament el cercador, accedeixen al seu compte de correu a Gmail, tenen una bitàcola en Blogger o visiten una altra ciutat amb ajuda de Street View poden arribar a convèncer-se que aquesta xarxa social és l'extensió (la suma, el "+") que li faltava a l'experiència en la xarxa que des de fa anys ofereix Google per tancar el cercle.