Fonts del Ministeri d'Economia i Hisenda han explicat a Efe que una vegada rebut el dictamen de la Comissió Europea que considera il·legal cobrar aquest cèntim, l'Executiu té dos mesos per resoldre l'assumpte i està disposat a negociar amb les autoritats de la UE.

Les mateixes fonts han insistit que no descarten anar al Tribunal de Justícia de Luxemburg per defensar aquesta capacitat normativa de les comunitats autònomes.

Ahir la Comissió Europea va considerar que l'impost sobre els carburants en les gasolineres anomenat "cèntim sanitari" i aplicat per les comunitats de Madrid, Catalunya, Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa, Galícia i Astúries no respecta la normativa europea, pel que ha reclamat la seva revisió.

Sosté que els impostos especials sobre els hidrocarburs estan harmonitzats a la UE, per la qual cosa el cèntim no compleix les condicions específiques d'una directiva de 1992 que preveu la possibilitat que els productes ja subjectes a impostos especials harmonitzats, com els carburants, estiguin gravats a més per altres impostos indirectes.

Les mateixes fonts del Ministeri d'Economia i Hisenda han precisat que diverses de les comunitats afectades es van posar ahir en contacte amb el Departament i que aquest els ha explicat que estan disposats a anar al Tribunal de Luxemburg per defensar la seva capacitat normativa i que tenen dos mesos per intentar resoldre l'assumpte,

Han recordat que el 2002 Brussel·les va obrir un expedient per possible infracció, després d'imposar la Comunitat de Madrid aquest gravamen, i que el Ministeri va rebre dues "cartes d'emplaçament" al juliol de 2003 i al juliol de 2006, en les que demanaven que es retirés l'impost.

Després de precisar que el 2003 estava el Govern del PP, han indicat que a la carta de 2006 el Govern va contestar que estaven disposats a parlar de l'assumpte i a negociar, però no a acabar amb la capacitat normativa de les comunitats.

Han afegit les fonts que Brussel·les manté en els seus dictàmens que no es compleix la normativa europea, perquè creuen que es tracta d'un impost recaptatori i que es cobra dues vegades: una quan la gasolina es ven a l'engròs i una altra en la venda directa.