El ventall d'opcions que té el primer ministre del Regne Unit, Boris Johnson, en el marc del procés de ruptura amb la UE, s'ha reduït els últims dies, fins al punt que ja hi ha una llei que xoca amb la fermesa política promesa per l'actual inquilí de Downing Street.

El Parlament va aprovar la setmana passada un text que obliga Johnson a sol·licitar una pròrroga del Brexit fins al 31 de gener per evitar un divorci sense acord el 31 d'octubre. Només evitaria l'ajornament amb la ratificació d'un acord abans del 19 d'octubre o un permís exprés del Parlament per a la sortida abrupta de la UE. Johnson ja ha dit que preferiria estar «mort en una cuneta» abans de demanar una nova pròrroga -seria la tercera- i amb el Parlament paralitzat fins al 14 d'octubre el marge s'estreny per plantejar possibles alternatives a la línia que pugui seguir el Govern.

Aconseguir un nou acord

El premier britànic considera que encara hi ha opcions de negociar un nou acord amb la UE, per això ha plantejat entre els seus requisits la retirada del pla d'emergència per evitar una frontera dura a la frontera irlandesa, conegut com a «backstop» en l'argot comunitari. Els governs europeus ja han deixat clar que no reobriran l'Acord de Retirada negociat pel Govern de Theresa May ni eliminaran la salvaguarda per a la frontera entre Irlanda i Irlanda del Nord, que en qualsevol cas no s'aplicaria si, abans que conclogui la fase de transició, hi ha un acord específic per a aquesta zona. L'acord, en qualsevol cas, requeriria la ratificació del Parlament britànic, que ja va tombar en tres ocasions el pla negociat per May per considerar-ho contrari als interessos de Regne Unit.

Ignorar la llei

Els membres del Govern britànic han avançat que compliran la llei que prohibeix un Brexit sense acord, però han deixat caure que «temptejaran els límits» del text, la qual cosa obriria la porta al fet que l'Executiu es tregui algun as de la màniga per intentar evitar la pròrroga. Atès que Johnson ha insistit que no demanarà aquest ajornament, l'oposició tem que el primer ministre deixi passar el temps sense enviar la carta a la UE, la qual cosa obriria una batalla judicial sense precedents, contra rellotge i de resultat incert.

Enviar dues cartes

La llei promulgada dilluns per la reina Elisabet II especifica el text exacte de la carta que Johnson ha d'enviar a Brussel·les, però no descarta la possibilitat que hi hagi una segona missiva en la qual el Govern plantegi una posició diferent. The Daily Telegraph ha apuntat que aquesta és una de les opcions amb què treballa l'equip de Johnson, si bé també aquesta via donaria motiu a una cascada de denúncies. L'exjutge Jonathan Sumption ha assegurat a la BBC que la segona carta seria il·legal.

Vetar la pròrroga

Una vegada demanada la pròrroga, és necessari que els països de la UE l'autoritzin per unanimitat. El bloc ja ha deixat palès que vol resoldre aquest tema el més aviat possible i sense un nou retard, però en principi els vint-i-set països restants no tindrien per què oposar-se a una sol·licitud així, encara que poden afegir noves condicions. Membres de la cambra dels lords han plantejat la possibilitat que el Regne Unit es veti a si mateix, demanant la pròrroga i al mateix temps rebutjant-la com a membre de la UE. El Govern britànic no s'ha pronunciat sobre la possibilitat, la viabilitat de la qual està també en dubte.

Dimissió de Johnson

Johnson podria evitar demanar la pròrroga dimitint abans del càr-rec. El Manual del Govern estableix que si el primer ministre dimiteix, la reina convida a formar gabinet a la persona que tingui més opcions d'aconseguir suport, que no necessàriament ha de ser del mateix partit. El líder tory podria proposar com a successor el laborista Jeremy Corbyn, de tal manera que sigui ell qui sol·liciti l'ajornament del Brexit. El dirigent opositor ja ha plantejat en alguna ocasió la possibilitat de situar-se temporalment al capdavant de l'Executiu per evitar una sortida sense acord i convocar eleccions anticipades. La sortida de Johnson també podria donar-se si Corbyn i altres líders opositors aconsegueixen tirar endavant una moció de censura després que es reprengui el 14 d'octubre l'activitat parlamentària. Si cap candidat alternatiu aconsegueix el suport suficient per encapçalar el Govern, també es convocarien eleccions.

Ressuscitar el pla de May

L'acord de retirada negociat per l'equip de May és en un calaix, però podria ser sotmès de nou a votació si es considera l'opció menys dolenta per garantir que el Regne Unit abandoni amb garanties la UE el 31 d'octubre. Diversos diputats laboristes han deixat caure ara que passarien del no al sí. Aquest arriscat pla requeriria algun tipus de matís a l'actual acord, per exemple per modificar els termes del backstop, i ni tan sols és clar que hi hagi temps per concloure la ratificació, en la mesura que l'activitat parlamentària es reprèn el 14 d'octubre i els dies posteriors estaran marcats per un Consell Europeu i pel debat sobre les prioritats legislatives del Govern.