El Telèfon de l’Esperança va atendre el 2021 un total de 43.112 trucades, una tendència creixent pel que fa a abans de la pandèmia, però inferior al primer any de la crisi sanitària, mentre que el Telèfon de Prevenció del Suïcidi va rebre 5.781 trucades d’auxili, un creixement del 400 % en un any.

La Fundació Ajuda i Esperança, que gestiona tots dos telèfons, i l’Observatori de l’Esperança (OBE), creat en col·laboració amb la Fundació La Caixa, han fet balanç de les trucades ateses l’any passat al Telèfon de l’Esperança (operatiu des del 1969) i al Telèfon de Prevenció del Suïcidi, actiu des del 2020 en conveni amb l’Ajuntament de Barcelona.

Segons els experts de l’OBE, els efectes persistents de la pandèmia i el fet que es coneix més el Telèfon de Prevenció del Suïcidi (900 92 55 55) han influït en l’augment de les trucades a aquest servei, que atén directament i confidencialment persones amb conducta suïcida o amics i familiars.

A aquest telèfon hi han trucat més dones (56 %) que homes (43 %) i, per edats, predominen els que tenen entre 30 i 69 anys (67 %), seguits dels joves de 18 a 29 anys (23 %), les persones de 70 o més anys (7 %) i els menors d’edat (3%). «Les ideacions suïcides solen expressar-se amb altres problemàtiques associades. De les trucades registrades amb ideació suïcida s’han identificat un ampli ventall de malestars emocionals i trastorns mentals, alguns de diagnosticats i uns altres no», dels quals sobresurten els trastorns depressius (38 %) i d’ansietat (24 %), segons els responsables del servei.