Montserrat apunta a rècord. L'àrea del monestir va acollir 1.165.943 visitants entre els mesos de gener i juny, la xifra més alta per a un primer semestre de la qual es té constància. Això suposa un increment del 6,1% respecte del mateix període de l'any passat. Fonts del Patronat de la Muntanya de Montserrat confien que si es manté l'afluència de turistes se superarà el rècord anual del 2014 i s'arribarà als 2,4 milions de turistes.

Aquestes dades confirmen que Montserrat, consolidada des de fa temps com un dels segons plats preferits pels turistes que arriben a Barcelona, està totalment recuperada del sotrac provocat per la caiguda del turisme nacional durant la crisi econòmica.

Segons el gerent del patronat, Xavier Aparicio, el nombre de visitants del monestir encara no ha tocat sostre. Però s'hi està acostant. Aparicio situa entre 2,35 i 2,5 milions el nombre de turistes que el recinte pot acollir oferint un servei òptim. Si se superés aquest límit, el servei quedaria minvat. Aparicio creu que les aglomeracions que ja es formen els dies amb més turistes de l'any, els festius, serien insostenibles si fossin prolongades.

Les dades recullen només els turistes que accedeixen al recinte del monestir mitjançant el ferrocarril de cremallera, l'aeri o els que arriben a l'aparcament en bus, cotxe o moto. A banda, però, hi ha els que entren al parc natural per altres accessos, com Marganell, Can Maçana o Collbató, i no passen pel monestir. Segons el patronat, són prop de 600.000 persones cada any. Sumats, el nombre total de visitants de Montserrat arriba als 3 milions.

El pitjor any va ser el 2009, quan el nombre de turistes va caure per sota dels 2 milions després de cinc anys superant-lo. D'aleshores ençà, el turisme estranger, sobretot el rus, va mantenir el nombre total de visitants per sobre dels dos milions, i així es compensava la davallada del nacional.

Segons el patronat, la relació entre el turisme nacional i l'estranger era abans de la crisi de 6 a 4. Durant els pitjors anys de recessió, la proporció es va girar i els visitants internacionals superaven els catalans. En-guany, el patronat assegura que s'ha tornat a la proporció original.

Cau el turisme rus

La recuperació del turisme nacional ha coincidit amb la caiguda del visitant rus, que precisament havia ajudat a mantenir el nombre de turistes quan el català va fer figa. Ara, el principal turista estranger torna a ser el tradicional a la muntanya: el francès, l'anglès i l'alemany.

L'any vinent es durà a terme un estudi exhaustiu de l'origen dels turistes de Montserrat. Les dades que ofereix avui dia el patronat són aproximacions. Segons aquestes, el percentatge de visitants provinents de països de la Unió Europea és del voltant del 25%. El 60% és català. La resta són turistes espanyols i de la resta del món.

Aparicio destaca el creixement del turisme nord-americà, relacionat amb l'arribada de creuers, i coreà. Aquest últim, de fet, és el més important del mercat asiàtic. Crida l'atenció que Corea del Sud superi la Xina, si es té en compte que la població d'aquesta última és 25 vegades superior.

Josep Altayó és el director general de l'Agrícola Regional S.A. (ARSA), l'empresa que gestiona el complex turístic de Montserrat. Altayó explica que les persones de diferents països segueixen diferents patrons de comportament com a turistes. Això explica que Montserrat rebi més turistes de Corea que de la Xina. "Tot i que el mercat xinès està creixent molt, no té tan impacte, perquè busca el luxe, anar de compres i el joc. Tenen poc interès per la cultura i busquen més l'anècdota", diu Altayó. "El turista coreà, com el japonès, sí que busca el component cultural. A més, Corea del Sud és majoritàriament cristiana".

En la mateixa línia, Altayó destaca l'atractiu que el complex del monestir té per als turistes canadencs i estatunidencs. "Als americans, un monestir de 1.000 anys els al·lucina. A un xinès no. A un americà li parles dels monjos de clausura i al·lucina. Un xinès et dirà que quants en vols", explica Altayó.

L'aeri, el que més puja

Dels mitjans de transport disponibles per accedir al monestir, l'aeri és el que creix més pel que fa al nombre de visitants que transporta cada any. Entre el 2010 i el 2015 va passar de 167.559 a 274.228, un augment del 64%. Aquest increment és degut a les vagues convocades pels treballadors del tren cremallera. Aparicio explica que el volum de turistes que pujarien a Montserrat en tren no es perd, sinó que es reparteix entre els altres mitjans disponibles. I l'aeri és un dels que més se'n beneficien.

Amb tot, els mitjans de transport més usats per accedir al monestir són l'autobús i el cotxe, amb xifres similars. Entre tots dos van sumar l'any passat prop del 65% del total de turistes. A continuació vindria el cremallera, amb més del 22%. El següent és l'aeri, que porta el 10% de turistes i finalment la moto, amb el 3%.