La Cerdanya viu en aquest tram central del mes d'agost un dels períodes turístics més intensos, amb una població resident i passavolant a tocar de les 100.000 persones i les empreses treballant a ple rendiment. En aquest context, el turisme de la vall està vivint una revolució pel que fa al format. Gestors públics i privats han deixat de presentar la vall com un jardí on la tranquil·litat i l'entorn són els seus valors suficients per obrir als visitants la rebotiga de la seva gent. És el turisme vivencial, que dona a conèixer al visitant la realitat que hi ha al darrere dels prats verds, els ramats i els menús autòctons. La consolidació d'aquest nou turisme de contacte té dos pilars fonamentals: la posada en valor de les activitats viscudes en primera persona i l'auge de la producció agroalimentària local.

El Patronat Comarcal de Turisme i el sector ramader agroalimentari, a través del grup Origen Cerdanya, han ampliat aquest estiu el projecte «Visita a pagès» amb la programació de visites a vuit granges de la vall fins al mes d'octubre. El programa surt, doncs, de les quatre setmanes punta de l'agost per mantenir l'oferta de coneixement del territori també en temporada baixa. En total, el sector ofereix 89 visites, que en la primera setmana del mes ja han assolit la xifra de 310 visitants amb una mitjana d'unes 30 persones per sessió. Ja en la primera edició del projecte, l'any passat, el Patronat es va veure sorprès amb 1.287 visitants. Aquest any, el ritme de visites i reserves, que s'acostumen a fer el mateix dia, fa pensar als seus responsables que es repetirà o fins i tot augmentarà la xifra de l'any passat.

Si es mantingués el ritme de 30 persones per visita, el balanç podria superar els 2.600 participants. El programa permet visitar Cal Grauet de Saga, Cal Calsot de Montellà, ca l'Alsina de Puigcerdà, l'explotació 30 Cabres-La Formatgeria d'Éller, mas Cal Gintó de Mosoll, la Formatgeria de Montmelús, el Verger Cerdà de Prullans i la Torre d'Estoll. En totes les sessions, els visitants participen en un tast dels productes agroalimentaris de la granja, que poden ser, per exemple, iogurt i mató artesanals, formatge de cabra, ous ecològics, compota de poma ecològica d'alta muntanya o carn de vedella ecològica.

El programa propi «Visites a pagès» complementa el d'àmbit nacional «Benvinguts a pagès», que també ha tingut una gran incidència a la Cerdanya amb la participació de vint entitats entre granges i vuit establiments d'allotjament turístic: la casa rural Cal Rei, Cerdanya Ecoresort, Hotel Bernat de So, Hotel Jaume, Hotel Mirador, L'Hostal d'Éller, mas Cal Gintó i Mas d'Aravó.

En aquesta mateixa línia de turisme d'experiències, els hotels de la Cerdanya estan oferint nous paquets als seus clients per tal que les estades siguin alguna cosa més que dies de contemplació. El clúster Sol dels Pirineus, que aplega empresaris de l'Alta i la Baixa Cerdanya, ha impulsat la promoció de la vall com un destí de salut i el senderisme. Entre els hotels més dinàmics de la vall que ha començat a oferir nous productes, hi ha el Cerdanya Ecoresort de Prullans.

L'establiment ha posat a disposició dels clients una xarxa de professionals de la salut, l'alimentació i el creixement personal que es tradueixen en un paquet de nous serveis com ara banys de bosc, horticoteràpia, tallers de gestalt o de meditació, de ioga, de cuina saludable, de tractaments de fisioteràpia o de fitoteràpia, entre d'altres. El programa, que porta el nom de «Life Reset», s'emmiralla en les estades de salut que ja van veure néixer el turisme a la Cerdanya el segle XIX.

La nova coordinació i la difusió del sector agroalimentari fan de motor turístic

Un dels motors d'aquest nou turisme és el sector agroalimentari. Des de l'any passat ramaders i productors estan units en l'Associació Agroalimentària de Cerdanya. En aquest escenari, també hi aporta feina i visibilitat l'Associació de Productors Ecològics de Cerdanya, que aquest estiu està en ple procés d'integració amb els professionals de l'Alt Urgell. Actualment l'Associació Agroalimentària la formen unes 50 empreses, mentre que la de productors ecològics la integren unes 30 firmes.

Un dels principals projectes que té sobre la taula l'Associació Agroalimentària de Cerdanya és la creació i difusió del segell Origen Cerdanya. Aquest segell, que ja distingeix les activitats de «Visites a pagès», ha de ser una «carta de presentació» de la Cerdanya, segons ha explicat el vicepresident de l'entitat i responsable del Cerdanya Ecoresort, David Isern.

L'entitat també té com a objectiu bastir una xarxa de cooperació entre productors, distribuïdors i restauradors de la comarca per enfortir el producte final. El gran repte és associar el turisme de la vall amb l'activitat tradicional i el producte agroalimentari saludable i de qualitat, i aquí és on hi juga un paper clau el paquet d'experiències que gestors públics i privats ofereixen als visitants.

El senderisme guiat, l'altra gran pota del projecte

Una tercera pota del turisme vivencial que complementa les visites a les granjes i els paquets de serveis personals dels hotelers és el nou auge també de les excursions guiades a la natura. El senderisme és un dels puntals sobre els quals reposa l'oferta futura del turisme unificat de l'Alta i la Baixa Cerdanya que impulsen els sectors públics i privats a través del clúster Sol dels Pirineus.

En aquesta línia, els ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia així com l'estació de la Molina i entitats com ara Guies del Pirineu i Nordic Walking Pirineu han posat en marxa el programa «Cerdanya Senderisme de Salut». Es tracta d'un paquet d'excursions guiades i conduïdes sobre paràmetres de salut pels millors racons, cims i paratges naturals de la Cerdanya.