La nova exposició temporal de la Fundació Joan Miró s'endinsa en el moviment surrealista a la Gran Bretanya a través de la mirada de la fotògrafa nord-americana Lee Miller. Model, musa i col·laboradora de Man Ray a París, Miller esdevindria més tard una fotògrafa de prestigi, pionera en connectar l'art, la moda i el periodisme. Els seus vincles amb els surrealistes britànics i el seu paper "articulador" d'aquest moviment artístic serveixen a l'exposició per recórrer un capítol del surrealisme "no tan conegut" però que confirma la seva dimensió internacional i una gran connexió amb les inquietuds del seu context històric. "Lee Miller era extremadament lliure pels paràmetres de la dona de l'època i va desenvolupar una carrera fotogràfica molt important, també com a artista surrealista de ple dret dins del moviment britànic", la descriu la cap de Programes de la Fundació, Martina Millà.

A través de la mirada de Miller, la mostar reconstrueix un dels moments menys coneguts del surrealisme i revela les connexions que van existir entre els artistes britànics dels anys trenta i quaranta del segle passat i la xarxa surrealista internacional.

L'exposició reuneix prop de dues-centes peces entre fotografies de Miller, dibuixos, pintures i escultures d'alguns dels principals artistes surrealistes com Max Ernst, Man Ray, Roland Penrose, Leonora Carrington, Salvador Dalí, Joan Miró, Pablo Picasso o Francis Picabia, entre altres.

"De la ma de Lee Miller, hem volgut mostrar el que va ser el surrealisme a la Gran Bretanya, un capítol del moviment no tant conegut a casa nostra", ha explicat a l'ACN Martina Millà. "Volíem preguntar-nos perquè el surrealisme té aquesta acceptació internacional, des de Breton a París a altres contextos".

Millà subratlla la personalitat de Lee Miller i la seva llibertat creativa i de moviments. "Era extremadament lliure pels paràmetres de la dona de l'època". Miller va viatjar molt, i després de fer carrera com a model va arribar a París per conèixer els ambients fotogràfics del surrealisme parisenc. Allà va treballar amb Man Ray, de la qual va ser model però també ajudant, i així va començar a desenvolupar la seva obra, recorda Millà.

Després de fer-se un lloc en l'escena surrealista francesa, i ja en els anys previs a la Segona Guerra Mundial, Miller es va traslladar a Londres, com tants altres artistes, buscant refugi davant la tensió política a l'Europa continental. Juntament amb el seu marit, Roland Penrose, la fotògrafa va exercir un paper significatiu en el moviment surrealista britànic dels anys trenta.

L'exposició, patrocinada per al Fundació BBVA i comisssariada per Eleanor Clayton, és una producció de The Hepworth Wakefield en col·laboració amb la Fundació Joan Miró.