La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat amb un total de 128,8 milions d'euros set empreses fabricants d'absorbents d'incontinència urinària per a adults i a la Federació Espanyola de Fabricants (FENIN) per una infracció única i continuada de l'article 1 de la Llei 16/1989 i de l'article 1 de la Llei de Defensa de la Competència (LDC).

Entre les empreses sancionades hi ha les bagenques Tèxtil Planas Oliveras SA (Texpol), amb seu a Manresa, i Algodones del Bages SAU (Albasa), amb seu a Sant Vicenç de Castellet, a les quals la CNMC ha imposat una multa de 801.738 i 251.456 euros, respectivament. En el cas de la multa a Albasa, en respondrà solidàriament laboratoris Indas, S.A.U. fins a un import de 14.987 euros i Domtar Lux Holdings, Sarl, fins a un import de 1.665 euros.

Albasa i el negoci de productes per a la incontinència de Texpol (ambudes empreses, propietat fins llavors de la família manresana Planas Oliveras) van ser venudes la primavera del 2013 al grup madrileny Laboratorios Indas. Texpol va ser fundada el 1949 per Josep Planas Vilalta. Trenta anys més tard es va constituir com a Tèxtil Planas Oliveras SA. El 1981, l'any en què Texpol es registrava com a marca, la família fundava Albasa. Ahir la direcció de les empreses bagenques va declinar fer cap valoració de moment sobre la sanció.

Càrtel des del 1996

Segons la CNMC, des d'almenys el 1996 les empreses sancionades van fixar els preus dels absorbents finançats per la Seguretat Social que es compren a les farmàcies per als pacients no hospitalitzats. En concret, la CNMC considera que Arbora & Ausonia, SLU (succeïda per Procter & Gamble Espanya, SA), Laboratoris Indas, S.A.U, SCA Hygiene Products, Laboratoris Hartmann, SA, Ontex ID, S.A.U.; Barna Import Mèdica; i Tèxtil Planas Oliveras, SA i Algodones del Bages, SAU, i amb la col·laboració de la Federació Espanyola d'Empreses de Tecnologia Sanitària (FENIN), van arribar a acords i van fixar els preus de venda als distribuïdors majoristes d'aquest producte comercialitzat a través de les farmàcies, des d'almenys el desembre del 1996 i fins al gener de 2014, amb diferències en la durada de la infracció en funció de les empreses.

Segons recorda la CNMC en el comunicat emès aquest dimarts, els bolquers per a adults (no hospitalitzats) amb incontinència greu poden obtenir-se directament a les farmàcies, amb la corresponent recepta, o a través de les xarxes d'assistència sanitària o sociosanitària (centres d'atenció primària, residències de gent gran, etc.). En tots dos casos són finançats per la Seguretat Social, si bé per als pacients hospitalitzats l'administració competent adquireix el producte a través de licitacions públiques competitives, el que rebaixa considerablement els seus preus.

El càrtel que sanciona la CNMC afecta la distribució de bolquers per a incontinència urinària greu que finança el Servei Nacional de Salut a través del canal farmàcia. Es dispensen amb recepta i el seu pagament només és assumit en part per l'usuari final, atès que la resta se la reemborsa l'Administració.

Així, els fabricants de bolquers sancionats haurien arribat a acords, a través del Grup de Treball d'Absorbents (GTAIO) creat per la Federació Espanyola d'Empreses de Tecnologia Sanitària (FENIN), per fixar els preus de venda als distribuïdors majoristes d'aquest producte comercialitzat a través de les farmàcies. Les empreses sancionades van fixar els preus i van dur a terme acords mitjançant la negociació i concertació amb la resta d'agents de la cadena de distribució (Col·legis Oficials de Farmacèutics i associacions de majoristes distribuïdors de productes farmacèutics i sanitaris) des d'almenys el desembre del 1996 fins al juny del 2010.

Recursos a l'administració

D'altra banda, continua el comunicat de la CNMC, les empreses participants haurien utilitzat una estratègia d'interposició de recursos administratius i/o contenciosos administratius davant de les licitacions públiques convocades per les autoritats sanitàries de diferents comunitats autònomes per adquirir i lliurar directament el producte a pacients no hospitalitzats (com son residències de gent gran o centres d'atenció primària). Amb això, perseguien mantenir els ingressos competitius que els genera la seva comercialització a través del canal farmàcia.

L'abast de la conducta que se sanciona en aquest expedient és especialment "significatiu", segons apunta la CNMC, ja que la quota de mercat conjunta de les entitats infractores en el mercat rellevant és del 95%. La incontinència urinària greu és per la seva gravetat, freqüència i repercussió un problema que afecta prop de 2,5 milions de persones i té importants conseqüències per a la salut i la qualitat de vida de persones d'edat avançada i amb discapacitat.

El juny del 2013 Arbora & Ausonia, S.L.U (A & A) i The Procter & Gamble Company (P & G) van presentar una sol·licitud davant l'extinta Comissió Nacional de la Competència (CNC) per acollir-se al Programa de Clemència. Després de la instrucció de l'Expedient, l'CNMC ha considerat acreditada una infracció de l'article 1 de la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència i de l'article 101 del TFUE i ha imposat multes a Arbora & Ausonia, S.L.U, i la seva successora Procter & Gamble Espanya, SA, de 68,5 milions d'euros; de 35,1 milions a SCA Hygiene Products, S.L; de 13,2 milions a Laboratorios Indas, S.A.U; de 5,1 milions a Ontex Peninsular, S.A.U, i Ontex ID, S.A.U.; de 4 milions a Laboratorios Hartmann; d'1,4 milions a Barna Import Medica, SA; de 801.738 euros a Tèxtil Planas Oliveras, SA; i de 251.456 euros a Algodones del Bages, S.A.U.

A més a més, per primera vegada, la CNMC ha sancionat quatre directius, d'empreses fabricants i de l'associació sectorial (A&A, Indas i Fenin), per un import global de 31.000 euros.

La CNMC recorda que contra aquesta resolució no es pot interposar cap recurs per la via administrativa, però sí que es pot fer pel contenciós administratiu a l'Audiència Nacional, en el termini de dos mesos.