CaixaBank preveu reduir en els pròxims tres anys 821 oficines urbanes, un 18% de la xarxa actual, cosa que implicarà un important ajust de plantilla que l'entitat per ara ha evitat concretar.

CaixaBank vol seguir creixent, apostant per la digitalització i oferint el millor servei als clients, però aquest objectiu passa pel redimensionament de la seva xarxa comercial, un dels eixos bàsics del nou pla estratègic 2019-2021, que el president del banc, Jordi Gual, i el conseller delegat, Gonzalo Gortázar, van presentar ahir a premsa, analistes i inversors a Londres.

CaixaBank, que tenia el 2014 un total de 5.358 oficines, tant urbanes com rurals, preveu tancar aquest any amb 4.461 sucursals i situar-se el 2021 amb 3.640. Aquest ajust de la xarxa es canalitzarà principalment per la reducció d'unes 820 oficines en zones urbanes, el que comportarà una «inevitable» reducció de plantilla que CaixaBank, que actualment té més de 32.000 empleats, encara no ha quantificat. «Resultarà un excedent de plantilla en què buscarem negociar amb els sindicats la millor manera de fer-hi front», va declarar en roda de premsa Gonzalo Gortázar, que va destacar que «la hipòtesi més raonable» és que aquest procés de reestructuració es dugui a terme de forma «gradual» i «tranquil·la».

CaixaBank, en canvi, aposta en aquesta nova etapa per mantenir la xarxa d'AgroBank, és a dir, aquelles sucursals situades en poblacions de menys de 10.000 habitants, actualment formada per unes 1.100 oficines que representen el 24% del total. «Volem mantenir-la perquè pensem que és important per a molts espanyols que viuen en zones rurals, perquè tinguin accés a serveis financers i perquè la inclusió financera és part de la nostra vocació», va dir el primer executiu de CaixaBank.

Gortázar, això no obstant, va recordar que l'entitat necessita operar amb menys persones i que també a la xarxa d'AgroBank caldrà aplicar mesures de flexibilitat perquè el servei segueixi sent viable a llarg termini. Per això, demana «l'ajuda i la comprensió» dels sindicats: «Si no la tenim, haurem de plantejar-nos mesures que no ens agraden», va advertir.

CaixaBank vol estendre a les ciutats el seu model d'oficina Store, que són sucursals més grans, enfocades a l'atenció personalitzada al client i amb un horari d'obertura més ampli. En aquest sentit, preveu passar de les 285 oficines previstes al tancament del 2018 fins a les 600 el 2021. «Per ser reeixits com a banc haurem de donar el millor servei al client», va dir Gortázar, que va subratllar que les oficines seguiran tenint importància en els plans de CaixaBank, ja que per als clients la proximitat i disponibilitat física segueixen sent els principals factors a l'hora d'elegir l'entitat financera amb la qual treballar.

CaixaBank ha elaborat el seu nou pla estratègic tenint en compte l'actual context de transformació digital, però també les actuals condicions del mercat, amb una eventual pujada dels tipus d'interès i un creixement previst del PIB d'Espanya i Portugal del 2% anual els anys vinents. En aquest sentit, el banc vol assolir una rendibilitat (ROTE) superior al 12% d'aquí al 2021, sempre que els tipus pugin. Això es traduiria en uns beneficis de 2.700 milions d'euros segons els analistes.

El banc es proposa també incrementar els seus ingressos core i reduir els seus actius no estratègics, situar la ràtio de morositat per sota del 3% i mantenir una política de dividend atractiva per als inversors, amb un objectiu de payout (percentatge del benefici que es destina a dividends) per damunt del 50%. El pla, que no preveu cap operació inorgànica, no fixa un objectiu de benefici net, encara que els analistes apunten que podria superar els 2.700 milions el 2021.

El president del banc, Jordi Gual, es va mostrar «orgullós» dels «enormes èxits» aconseguits en els últims quatre anys, en què l'entitat ha aconseguit créixer en un context molt complex.