L'Agència Catalana del Consum (ACC) va imposar sancions per valor de 6,5 milions d'euros el 2019, el 150% més que l'any anterior. El sector amb les multes més elevades va tornar a ser el de les telecomunicacions, ja que es va sancionar les operadores de telefonia principals -Telefónica, Orange i Vodafone- amb uns 3 milions d'euros per «clàusules i pràctiques abusives», com per exemple apujar unilateralment el preus, fer publicitat enganyosa o incloure condicions arbitràries en els contractes. «En el sector aeri destaca també la sanció de 600.000 euros a Vueling per mala prestació de servei a causa dels retards i les cancel·lacions de vols al Prat que es van produir l'estiu del 2016», va afegir el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer.

«Queda una mica lluny. Les coses porten el seu temps i ara s'ha confirmat la sanció a la companyia aèria», va justificar Ferrer, que també va ressaltar les multes de l'ACC a l'empresa iDental (95.000 euros), que va tancar l'any 2018 i va deixar molts pacients sense haver-los prestat els tractaments pagats, i a la companyia de telecomunicacions Automattic (85.000 euros), amb domicili social a Irlanda i que ha estat sancionada per promoure i donar publicitat a hàbits que poden derivar en trastorns de la conducta alimentària com l'anorèxia o la bulímia.

Pel que fa al cobrament d'aquestes sancions, les operadores de telefonia Telefónica i Orange ja han acceptat i pagat la multa d'1,1 milions i 343.420 euros, respectivament, mentre que Vodafone no ha abonat la multa d'1,7 milions i manté el litigi amb l'ACC.

De fet, les operadores de telefonia es mantenen al capdamunt del rànquing de les companyies amb més reclamacions per part dels consumidors amb un top 5 encapçalat per Vodafone (1.619), Orange (1.613), Telefónica (1.322), Endesa (801) i Vueling (627), segons dades de l'Agència Catalana del Consum.