Els treballadors de Nissan van iniciar ahir una vaga indefinida per protestar per la manca de claredat de l'empresa sobre el futur industrial de les plantes a Catalunya. Segons CCOO, la primera planta que va aturar-se és la de Montcada i Reixac, on el sindicat va apuntar que hi va haver un seguiment del 100% de l'aturada.

Els treballadors es queixen que l'empresa «no ha aclarit en cap moment les perspectives industrials de futur» i que l'actual situació d'incertesa «sobrepassa els límits» assumibles. «L'horitzó és més incert que mai i estan en risc 3.000 llocs de treball directes i al voltant de 20.000 indirectes», va apuntar CCOO.

El comitè d'Empresa de Nissan demana a la direcció un «pla industrial de futur per a les fàbriques catalanes» i que es garanteixi l'ocupació dels treballadors. Els centres de la multinacional nipona han anat perdent volum de producció any a any i l'automobilística estudia des de principis d'any la viabilitat de les seves instal·lacions. A principis d'estiu, s'espera que es faci pública la decisió de l'empresa.

Després que Nissan comuniqués a la plantilla que tornaria a obrir parcialment els centres de Catalunya ahir, els sindicats que formen part del comitè d'empresa de la Zona Franca i de Montcada i Reixac -CCOO, UGT, USOC i CGT- van cridar els treballadors a no anar a la feina.

L'empresa tenia la intenció de posar en marxa la línia dos a les instal·lacions barcelonines, que és la que produeix la pick-up de Mercedes. Finalment, les organitzacions sindicals van optar perquè fessin la vaga només els prop de 200 treballadors de la fàbrica de Montcada, que s'ocupa d'estampació de carrosseria i proveeix tant a centres de Renault a França com a la fàbrica de la Zona Franca. Amb aquest moviment, els sindicats tenen la intenció de paralitzar la producció dels centres que depenen de la planta vallesana.

Fonts sindicals van explicar a l'ACN que el centre productiu de Nissan a Barcelona té subministraments per produir «un parell més de dies» i que, després, es veuria obligat a aturar la fabricació de vehicles. Aquesta estratègia pot comprometre una comanda d'unes 1.200 pick-ups que la multinacional ha d'entregar a Mercedes durant el mes de maig. «L'objectiu és no fer l'entrega i obligar l'empresa a seure i negociar», van apuntar aquestes fonts.