La covid-19 ha interromput el cicle de creixement de les vendes de Seat, que va tancar el 2020 amb 427.000 cotxes lliurats, el 25,6% menys que l'any anterior, quan va registrar el volum més alt en la història de l'automobilística. Aquesta frenada de les vendes (les dades sumen les marques Seat i Cupra) posa fi a un període de xifres a l'alça sense pausa iniciat el 2012 i que va tocar sostre el 2019 amb 574.100 cotxes comercialitzats.

Segons va detallar la companyia ahir en un comunicat, Alemanya es manté com el primer mercat amb 109.500 vehicles venuts, el 17,4% menys, i representa el 25,6% del total de vendes de la marca. Espanya es troba en segona posició amb 73.300 unitats, després de registrar una reculada del 32,1%, seguida del Regne Unit, amb 45.600 cotxes lliurats, el 33,8% menys. Aquestes importants caigudes de vendes es corresponen amb els dos països (Espanya i Regne Unit) on la crisi del coronavirus ha impactat amb més força. Els països on Seat ha continuat creixent en vendes són Turquia (11.600, el 95,3 % més) i Israel (10.400, el 13 % més).

El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, va destacar que els resultats «estan en línia amb els del sector de l'automòbil a Europa» i va assenyalar que, abans de la covid-19, la marca creixia el 6%. Per models, el Seat León va ser, de nou, el cotxe més venut de la marca (111.900 unitats) i es va situar al davant de l'Arona (91.600), l'Ibiza (81.600) i l'Ateca (68.700).

Després d'un 2020 difícil, en el qual la pandèmia va obligar a tancar durant setmanes a la primavera la planta de Martorell i va provocar complicacions en la segona onada, la companyia espera reprendre el creixement aquest any amb els nous models electrificats i de Cupra. «Preveiem un primer trimestre complicat per les restriccions en el subministrament de components per l'efecte de la pandèmia. Tot i així, som optimistes, ja que tenim una bona demanda dels nostres models i preveiem aconseguir un sòlid increment el 2021», va subratllar el primer executiu de Seat. En aquesta línia, es va mostrar convençut que es recuperaran les vendes quan millori la situació sanitària i acabin les restriccions a la mobilitat.

Per marques, les vendes de Seat es van reduir el 27,3% el 2020, fins als 399.600 cotxes, mentre que la nova marca Cupra va batre el seu rècord, amb 27.400 vehicles, que suposa l'11% de creixement. Cupra va aconseguir al desembre el volum de vendes més alt de la seva història en un mes, amb 3.600 cotxes lliurats.

Com ja vam explicar en l'edició d'ahir, la direcció de Seat ha plantejat als sindicats un ERTO que deixarà a casa durant 5 mesos uns 550 treballadors i que afectarà de forma menor un màxim d'uns 11.000, per la restricció a escala mundial del subministrament de semiconductors. L'expedient s'aplicarà des de finals de gener fins al 30 de juny i planteja tancar la producció un màxim de 20 dies.