Unes 200 persones han tallat aquest dissabte a la tarda la carretera C-55 al seu pas per Castellgalí en record al veí de Santa Coloma de Gramenet que hi va perdre la vida el passat 30 de desembre. Els assistents han bloquejat la carretera durant mitja hora al punt quilomètric 22, han llegit un manifest i han guardat uns minuts de silenci. El president de la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, Enric Martí, ha expressat el seu descontentament amb la gestió de la carretera i ha exigit el desdoblament "immediat" de la via i la gratuïtat de l'autopista C-16. Mentre no s'iniciïn les obres, l'organització proposa col·locar mitjanes a tot el traçat per evitar l'alta sinistralitat.

Unes 200 persones han tallat aquest dissabte la carretera C-55 a l'alçada de Castellgalí sota el lema 'Ja n'hi ha prou de víctimes a la C-55'. El motiu de la concentració ha estat recordar el veí de Santa Coloma de Gramenet mort en accident el passat 30 de desembre. Les entitats organitzadores (Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, l'ONG Stop Accidents i la plataforma 'No + morts a la C-55') han aprofitat el bloqueig per reclamar un cop més el desdoblament de la carretera i la gratuïtat de l'autopista C-16.

El president de la FAVM, Enric Martí, ha explicat que mentre no comencin les obres, volen que les autoritats col·loquin mitjanes de separació, com a mínim, als diferents punts negres per evitar l'alta sinistralitat. Entre els assistents només hi havia tres representants municipals on ha destacat la presència de l'alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon.

Desdoblament immediat

Martí ha denunciat que "ja és hora que es desdobli la carretera d'una vegada per totes, sobretot el tram que va de Manresa a Castellbell". El president de la FAVM ha assenyalat que des del desdoblament de la C-25, la via no ha registrat cap mort, i de la mateixa manera la sinistralitat a la C-16 "ha baixat moltíssim". La paradoxa que ha posat de manifest Martí és que el desdoblament de la C-25 es va efectuar amb un pas diari per la via de 10.000 vehicles, mentre que la C-55 actualment en suporta 33.000. "És absurd que una carretera que té una densitat de trànsit tan important encara tingui el traçat vergonyós que té", ha afegit.

Un altre dels arguments que donen suport a la reclama que fan les organitzacions és la opinió de la Unió Europea. En aquest sentit, els organismes europeus competents recomanen el desdoblament d'una carretera si aquesta supera el pas de 12.000 vehicles diaris.

Enric Martí ha denunciat que el no desdoblament de la via, o el fet que no hi hagi separadors, "fa que qualsevol distracció o petita incidència pugui acabar en accident". Si és més o menys greu, ha assenyalat, "només depèn de l'atzar". El president de la FAVM ha recordat que l'accidentalitat a la via és diària, "i les xifres són esgarrifoses".

Gratuïtat de l'autopista i connexió amb l'A2

Una altra de les propostes que posen sobre la taula és la gratuïtat de l'autopista C-16. Segons Martí, els peatges de la carretera "ja estan més que amortitzats". Les plataformes s'han mostrat descontentes en saber que via impostos es paguen els descomptes que es fan de dilluns a divendres. A més, ha explicat que l'any 1999 es va modificar el contracte amb la concessionària, "assumint i garantint el compte de resultats anual d'Autema, també a càrrec dels contribuents". Aquesta situació que encara es manté, ha afegit Martí, "hauria d'avergonyir el conseller Santi Vila".

En relació a la C-16, el president de la FAVM ha dit que caldrà un accés que connecti la via amb l'A2, "perquè serà l'única manera que podrem alliberar la C-55 de veritat". Aquest accés, segons Enric Martí, permetria l'accessibilitat dels usuaris que utilitzessin la C-16 fins al port i l'aeroport de Barcelona o amb Tarragona.

Oblidats

Martí ha explicat que tot i que la gent del Bages dóna suport a la causa, les seves reivindicacions se senten oblidades. En aquest sentit, ha dit que "el Govern de Catalunya, des de fa més de 20 anys ens té oblidats". El president ha recordat que la C-55, des d'abans del 1999, "ja s'hauria d'haver desdoblat perquè hi havia un trànsit brutal". A més, "si es miren les estadístiques dels últims 20 anys, fan esgarrifar".

La carretera C-55, que uneix Manresa amb Abrera (Baix Llobregat), és la principal via de comunicació al Bages ja que es tracta de l'únic eix de mobilitat interna i connecta els territoris del Prepirineu amb l'Àrea Metropolitana. L'elevada densitat de la carretera i les característiques del seu traçat, amb quatre punts negres que concentren el gruix de la sinistralitat, l'han convertit en una de les vies amb més accidents del país.

En un parell de setmanes, els defensors del desdoblament mantindran una reunió amb el Departament de Territori i Sostenibilitat per parlar sobre la qüestió i intentar posar-hi remei. Les plataformes es continuaran concentrant cada vegada que, malauradament, hi hagi una nova víctima.