«Hola, bon dia! Si necessites qualsevol cosa, estic a la teva disposició». Amb aquestes simples paraules, aparentment innocents, n´hi ha prou perquè algú que acabi d´entrar en una botiga amb intencions poc clares acabi desistint de sostreure cap producte per por de ser reconegut o de ser descobert. És un dels principals consells que els Mossos d´Esquadra donen als comerciants per evitar els furts, i que fa pocs dies van donar a diversos botiguers de la UBIC de Manresa en una conferència a la sala d´actes de la torre Lluvià.

És el que els Mossos coneixen com a marcatge del client. «No es tracta d´anar-lo a atabalar, però sí de donar-li la benvinguda així que acaba d´entrar. Són només cinc segons de conversa. I n´hi ha prou perquè el client s´hagi sentit observat i s´adoni que, si se li acudeix endur-se res, podrà ser descrit fàcilment a la policia i, per tant, ha estat reconegut. Són, doncs, cinc segons en què aconsegueixes que, si algú anava a fer alguna cosa, no l´acabi fent», va explicar als comerciants manresans el caporal de l´Oficina de Relacions amb la Comunitat de la comissaria de Manresa dels Mossos, Pep Tort. «I, a més, veuran que, si no els treuen els ulls de sobre, els serà molt difícil sostreure res d´amagat», va afegir.

Els Mossos recomanen també als botiguers que es fixin en els detalls físics de les persones sospitoses, sobretot d´aquelles de qui ja cone-guin fets delictius anteriors. «El més important és mirar els trets físics que no es puguin alterar: la complexió, un tatuatge, una cicatriu, la forma de la barbeta, etcètera...», va explicar. En canvi, va afegir, «descriure la roba que portaven no és tan important, perquè se la poden canviar així que surtin de la botiga, sobretot la de dalt. En tot cas, la roba en què cal fixar-se més són els pantalons i les sabates, perquè difícilment tindran temps de poder-se canviar».

Tort també va recordar altres consells bàsics com intentar fixar-se en la direcció en què fugen uns lladres i, en cas que ho facin en cotxe, intentar memoritzar les tres M: «marca, model i matrícula» del vehicle.

Un altre consell primordial per als botiguers és abaixar completament les persianes, no només a la nit, sinó també al migdia, a l´hora d´anar a dinar. «Als migdies, solem abaixar la guàrdia, ja que sol fer mandra abaixar la porta. Per això, és una franja en què molts lladres intenten aprofitar per entrar a robar», va assenyalar Tort. I va recordar que, encara que els sistemes de seguretat mai no són infal·libles, sempre contribueixen a reduir el risc de robatori. «El percentatge de robatoris és molt més elevat en els llocs sense alarma, que no pas en les botigues on hi ha alarmes instal·lades», va assenyalar. «Potser sí que la seguretat és una inversió de diners, però la intrusió serà molt més difícil», va dir.

Una altra recomanació bàsica per als botiguers és no deixar els seus objectes personals a la vista, sinó intentar guardar-los en llocs segurs a l´interior dels establiments. «Hi ha molts cops que els lladres no només roben els productes de la botiga, sinó també les nostres bosses de mà, els nostres mòbils i els nostres objectes personals», va recordar. I va recalcar que «és molt important denunciar tots els fets, encara que siguin poc importants, perquè si una persona acumula quatre faltes seguides, ja serà acusada de delicte».