El conseller de Territori i sostenibilitat, Damià Calvet, ha retret al Govern de l'estat, l'actual i els anteriors, la manca d'inversió en els trens de rodalies i especialment a la R4, la línia de Manresa a Sant Vicenç de Calders que aquest dimarts va patir l'accident. Davant d'aquesta situació, i amb l'accident mortal de Vacarisses sobre la taula, el conseller ha dit que reclama al govern de Pedro Sánchez "reobrir el traspàs" que es va signar el 2009, amb el conseller Quim Nadal. "El deficit d'inversions és el que provoca la inseguretat", ha manifestat Calvet.

Reobrir el traspàs vol dir, en paraules de Calvet, tornar a negociar el traspàs de rodalies. I Calvet ha recordat que en aquell primer acord es va signar una inversió de 4.000 milions, de la qual només se'n va executar un 13%. Veient l'inclompliment i la impossibilitat d'arribar a la inversió promesa, la Generalitat va negociar unes actuacions més petites, però urgents, el 2013, de 306 milions. Però tampoc no s'ha executat. D'aquests 306 només se n'han invertit un 12%. I el conseller, notablement molest per la situació, ha afirmat que "la Generalitat no té control" sobre Adif ni Renfe a Catalunya, ni en el vessant de l'aplicació dels convenis, ni en l'apartat econòmic. En aquest sentit ha reclamat que hi ha un traspàs real i que els diners del dèfici tarifari (que és la diferència que aporta l'Estat al servei un cop descomptat el que ingressa Renfe per la venda de bitllets).

I ha reblat que "la xarxa de rodalies no té les inversions necessàries per fer-la el màxim d'eficient i segura".

El conseller català ha assegurat en declaracions a RAC1 que hi ha ha molt marge de millora en el manteniment que fa Adif de les instal·lacions ferroviàries que depenen de l'Estat. I va comparar la situació de les instal·lacions estatals amb les de la Generalitat, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que assegura que estan en millors condicions. Ha reclamat de l'empresa pública espanyola que tingui més cura de les vies, les catenàries, les estacions i els talussos, que són responsabilitat seva.

El govern català, a través de l'Institiut Geològic, ha fet un informe sobre el talús que ahir va caure i que Calvet ha posat a disposició dels bombers de la Generalitat, perquè l'aportin en el seu informe del sinistre, i que posa també a disposició d'Adif. Calvet ha lamentat que ahir el ministre de Foment José Luís Abalos digués que si no hi ha pressupost del govern de l'Estat no hi ha els diners. Ha qualificat el ministre de "tenia paraules desfortunades" i "d'oportunista", i li ha recordat que el dèfict és històric, i quantificat des de fa 10 anys.

Calvet també ha recordat que en el conjunt del país, Adif va indicar que hi havia 111 punts on els trens havien de circular a menys velocitat per reduir el problema de la infraestructura. S'ha queixat de la xifra i del fet que encara no s'hagin resolt aquests conflictes. En el cas de la R4 hi havia 6 punts de reducció de velocitat dels combois i en queden dos per resoldre. Aquests problemes detecats "s'han anat cronificant", s'ha queixat Calvet, que ha anunciat que convocaria una reunió amb els responsables d'Adif i de Renfe.