El MACBA va obrir ahir al públic l'exposició "La bèstia i el sobirà", amb l'obra Not dressed for conquering, de l'austríaca Ines Doujak, després de tres dies de polèmica per l'anunciada retirada de la mostra per part del director del museu, Bartomeu Marí, qui va reconsiderar la seva decisió.

Un dia ennuvolat i plujós va propiciar una modesta assistència de públic ahir per veure l'exposició de la qual més s'ha parlat aquesta setmana en els mitjans de comunicació i les xarxes socials, després que el director del MACBA decidís suspendre-la en no acceptar els comissaris excloure l'escultura de Doujak, en la qual apareixen en una escena sexual un gos pastor alemany, una activista llatinoamericana i una figura que al·ludeix a Joan Carles I.

Precisament aquesta pressió social és la que va portar Bartomeu Marí a canviar d'opinió: "la publicitat donada a l'obra i les opinions emeses per molt sectors diferents de la societat, des del món de l'art i la cultura fins a la política i els mitjans de comunicació, així com els professionals internacionals de l'art, m'han fet reconsiderar la decisió inicial de no inaugurar-la", deia en una carta oberta.

Els ecos polítics de l'exposició van continuar ahir en boca del conseller de Cultura, Ferran Mascarell, qui en tot moment confiava que la situació es reconduiria. "No m'agrada que tot això s'hagi produït, però crec que s'ha de confiar en els directors perquè resolguin i afrontin la competència que tenen", va dir Mascarell, que va assegurar que no li agrada prendre decisions en calent i que no comentarà res "fins que no tingui tots els elements i consideri que el director ha fet tota la feina que havia de fer". "La bèstia i el sobirà", que s'exhibirà fins al 30 d'agost, explora com les pràctiques artístiques contemporànies qüestionen i desfan la definició occidental i metafísica de la sobirania política a través d'obres dels artistes internacionals més rellevants.