El doctor de Harvard Robert Swartz, director del National Center For Teaching Thinking d'EUA, ha assenyalat que "el 90-95 % de població del planeta" no sap "com pensar amb cura", molts perquè han estat ensenyats a l'escola a pensar "de forma molt estreta", a través de l'ús de la memòria. Swartz, pioner en la promoció de les habilitats del pensament en l'ensenyament, també és membre del comitè tutelar d'ICOT, el congrés internacional més important sobre pensament, la propera edició del qual se celebra a Bilbao entre els dies 29 de juny i 3 de juliol.

Es tracta de reflexionar sobre "quines formes hi ha per millorar el pensament" i com "ajudar que la gent pugui millorar la seva forma de pensar", ha explicat Swartz.

Al seu parer, "poca gent al planeta" ha après a pensar de forma "més àmplia" i "creativa" que la que li van ensenyar a l'escola i "el progrés de la humanitat depèn d'aquest tipus de pensament".

En opinió del director de Tu Innoves, Javier Bahón, el congrés representa "un antídot" contra el pensament únic perquè es parteix de l'anàlisi del "màxim d'opcions" possible. Aquest expert en pedagogia educativa ha evidenciat que les noves competències a "l'escola del segle XXI són completament diferents de les de segles anteriors" i ha advertit que s'estan mantenint "de manera perillosa" formes d'actuar anteriors. Al seu parer, cal fomentar competències com saber comunicar-se -"el 99% dels problemes de l'ésser humà tenen un origen lingüístic", ha dit-, i saber treballar en equip, així com fer dels alumnes "subjectes actius" en el seu aprenentatge, aportant-los eines que els capacitin per pensar de manera crítica i innovadora. També la coordinadora pedagògica de COAS, Ana Pérez, ha apostat per impulsar als centres educatius la competència d'"aprendre a pensar".