La regidora d´Urbanisme de l´Ajuntament de Manresa, Àngels Mas; el cap de projectes urbans, David Closas, i el responsable de la base de dades del cadastre, Josep Soler, van explicar dijous al vespre a un centenar de veïns del carrer d´Alfons XII quines seran les contribucions especials que els tocarà pagar per les obres de reurbanització del carrer.

L´Ajuntament va haver de trampejar les múltiples queixes que els van fer arribar els propietaris. Fins i tot es van viure moments de neguit i de crispació quan els veïns van retreure l´actitud de tancament i de manca de capacitat d´escolta a l´hora de tenir en compte les demandes dels propietaris. La mitjana que els tocarà pagar als qui tenen un pis d´uns 100 m2 en aquest carrer és entre els 2.000 i els 3.000 euros.

Els veïns estan molestos perquè tenen la sensació que no se´ls ha tingut en compte a l´hora de fer el projecte, i sobretot, perquè s´han desestimat la majoria de les al·legacions presentades anteriorment i només s´ha contestat el primer dels signants. D´entrada, els propietaris del carrer d´Alfons XII van demanar que el pagament de les obres, que puja a un milió d´euros, es pugui repartir a parts iguals entre l´Ajuntament, els veïns i l´empresa concessionària del pàrquing de la Reforma i les empreses de serveis, que consideren que també en són beneficiàries. La Generalitat hi aporta 200.000 euros a través d´una subvenció, i l´Ajuntament i els veïns han de pagar la resta, que són 800.000 euros, a parts iguals. Els veïns van insistir a pagar el 33% del cost de les obres, en comptes del 40%. L´Ajuntament va deixar clar d´entrada que no aplicaran aquesta distribució perquè va contra la llei. També van dir que no saben si sortirà beneficiat el pàrquing amb la supressió de les places d´aparcament del carrer, ja que els mateixos llocs que se suprimeixen s´hauran de col·locar en una altra banda. Els propietaris van fer arribar el seu descontentament a la regidora d´Urbanisme i als tècnics assistents perquè es vol posar un altre tipus de fanals i bancs. Els veïns voldrien conservar els fanals actuals. Un moment de certa tensió va arribar quan la regidora d´Urbanisme va contestar als veïns que els fanals actuals no els havien pagat els veïns. Quant a la demanda de contenidors soterrats, la regidora va explicar que s´ha obert una taula de debat formada per comerciants i veïns, i que tenen previst fer una altra reunió per parlar-ne. La reunió va viure moments de crispació quan els propietaris van retreure a l´Ajuntament que hauria d´haver hagut de notificar la quantitat a pagar en el moment d´enviar la convocatòria a la reunió i no repartir-la en acabar.

Els veïns hauran de fer efectiu el pagament fragmentat en tres moments: a l´inici dels treballs, a la meitat i un cop hagi acabat l´obra. De moment, el paper que dijous va entregar l´Ajuntament no obre cap termini, senzillament, informa de la quantitat a pagar segons el càlcul que s´ha fet. Aquest depèn de l´accés de la finca, si dóna a un carrer o a dos carrers, i si toca a una cantonada. Si els veïns tenen problemes per assumir aquest pagament es poden sol·licitar ajornaments en casos especials a l´Ajuntament.Els veïns no descarten arribar als tribunals si no es tenen en compte algunes consideracions que s´han expressat en el recurs de reposició que han presentat després de desestimar la majoria d´al·legacions.