UBIC, Cambra de Comerç, PIMEC, Taula de la Construcció, Manresa en Bici i les regidories de Via pública i Comerç es reuneixen per parlar del carril bici

Ahir (8-2-2010) al vespre, es van reunir UBIC, Cambra de Comerç, PIMEC, Taula de la Construcció, Manresa en Bici i les regidories de Mobilitat i Comerç es reuneixen per parlar del carril bici. En la reunió, les regidories de Via pública i Comerç es van oferir a estudiar i tirar endavant propostes de les entitats del comerç per millorar o promoure l´accessibilitat de possibles compradors al centre de Manresa.

Per a Joan Vinyes, regidor de Via pública, "el centre de Manresa hi ha prou oferta de places d´aparcament cobertes al mateix preu o inferior que la zona blava. El que cal és promoure i facilitar-ne més l´ús. No és cert que no es pot aparcar. Les dades d´ocupació dels aparcaments ho demostren".

Vinyes va explicar que en els propers mesos caldrà debatre a fons el Pla de Mobilitat Urbana de Manresa, en el que seria bo que tots els agents s´impliquin.

Una de les propostes de la regidoria de mobilitat va ser estudiar, dins el pla, que el carril bici fos també utilitzat pel bus urbà, convertint-se també, per tant, amb un carril bus, i donar així prioritat al transport públic, una de les maneres, segons l'Ajuntament, de donar suport al centre comercial de la ciutat.

En la reunió el regidor de Mobiliat va proposar reforçar el comerç de proximitat evitant missatges negatius com la falta d´aparcament. Per dos motius: perquè no és cert i perquè desanima als possibles compradors. Cal llançar missatges positius: cal animar a la gent, sobretot de fora, que vingui a comprar al centre de Manresa, on hi ha comerç de qualitat, i que hi ha pàrquings al seu voltant, amb prou places disponibles.

Per Vinyes, "cal centrar el debat en proposar quines mesures s´han de dur a terme per millorar la informació, la senyalització i la promoció d´aquests aparcaments".

La UBIC condiciona el debat del carril bici a què es retiri al tram entre Crist Rei i plaça Espanya. El motiu és la necessitat de mantenir les quinze places d´aparcament, malgrat que en aquella mateixa zona l´oferta de places d´aparcament és superior a la demanda. La UBIC va justificar la seva reivindicació en el desànim psicològic que provoca al comerç la pèrdua d´aquestes quinze places d´aparcament de zona blava.

En la reunió, els representants de l´Ajuntament van exposar els arguments explicatius del model d´itinerari per a bicicletes. La senyalitació d´un itinerari per a bicicletes respon a diferents objectius:

- La promoció d´un mitjà de transport sostenible i que redueixi la tendència que Manresa té cap al col·lapse circulatori

Atendre la demanda de persones que utilitzarien la bicicleta si es donessin condicions de seguretat

- Conduir l´accés a espais de lleure adients per a la bicicleta sense haver d´utilitzar el cotxe particular com a transport

- Ordenar la circulació de la bicicleta en zones de vianants per evitar el conflicte entre ciclistes i vianants.

- Relligar, en la mesura del possible, els carrils ja existents per tal de facilitar-ne l´ús. Com més continuïtat té un carril, més utilitat pot tenir.

Per a cada un d´aquests interessos, s´hagués pogut dissenyar un itinerari diferent. I, de fet, en un futur no sabem si a Manresa es poden crear nous carrils bici que perfeccionin el compliment d´aquests objectius o en responguin a d´altres.

Però, inicialment, ens hem proposat començar per un que respongui a tots els objectius i d´aquesta manera reforçar la seva utilitat i la seva continuïtat.

Accés als espais de lleure

L´itinerari per a bicicletes permet a les persones que vulguin fer una pràctica esportiva a la zona del Congost de desplaçar-s´hi amb bicicleta. I també als que volen iniciar excursions cap al Suanya, la Riera de Rajadell o el Collbaix.

També et condueix al Parc de l´Agulla, que també és un punt de destí per ell mateix i alhora és un punt d´inici d´excursions, com la del Parc de la Sèquia.

L´itinerari també està connectat amb el carril bici ja preexistent de la Font del Gat i l´avinguda Universitària i d´aquesta manera també es canalitza als excursionistes que volen passejar per la zona del Poal i de Juncadella.

Passeig

En el pas del centre de Manresa, la definició de l´itinerari ha hagut de respondre a molts condicionants. El més important és l´ordenació del pas de bicicletes pel Passeig. Hi ha qui proposa que el carril bici passi per carrer Carrasco i Formiguera. I aquesta podria ser una molt bona idea en una segona fase d´implantació de carril bici. Però d´entrada, ja sabem que hem d´ordenar la circulació al Passeig per què igualment hi haurà bicicletes al Passeig. El Passeig és un vial aïllat de la pressió de circulació de cotxes i és molt ample i difícilment un ciclista optarà per fer el seu trajecte més llarg per evitar el Passeig.

Per tant, la senyalització d´un carril bici al Passeig és una mesura de protecció del vianant. Per què sàpiga per on poden passar i per on no.

Un dels trams més controvertits: entre Crist Rei i plaça Espanya, és un tram en què la densitat de vianants a l´andana central no permet afegir-hi un carril bici, amb el risc que això pot comportar per als vianants, amb l´afegit de la baixada que facilita la velocitat. Tampoc és viable una altra proposta que s´ha expressat de fer coincidir bicicletes i cotxes per evitar eliminar zones d´aparcament. Una de les funcions del carril és incrementar la sensació de seguretat per a les persones que ho requereixen i, en aquest cas, l´itinerari no aportaria cap condició de seguretat, sinó el contrari.

Sinó es senyalitza un carril bici en aquest tram, els ciclistes pujaran per l´andana de vianants.

D´altra banda, just en aquella zona no hi ha falta d´aparcament de pagament. Hi ha dos aparcaments (Capravo i Canyelles) que mai tenen les places ocupades i ofereixen preus igual o per sota del preu de la zona blava (en funció de temps).

Reducció de la velocitat dels cotxes

La instal·lació del carril bici aporta un nou objectiu que també té plantejat la regidoria de mobilitat. Es tracta de la reducció de la velocitat en els vials en què la seva amplada propicia que alguns conductors superin la velocitat permesa.

Els trams en què aquesta avantatge és més evident és el tram del Gimnàstic i Can Font i el tram de la carretera de Sant Joan i el pont de la rotonda del Milenari. En tots dos casos, la presència de separadors reflectants amb petits màstils obliga als conductors a reduir la velocitat de manera molt ostensible. Sinó s´hagués instal·lat el carril bici, en aquests punts, caldria actuar-hi amb d´altres instal·lacions que obliguin a circular més lentament.