El decret té com a objectiu planificar al costat d'ajuntaments i comunitat educativa tota l'oferta dels centres públics i concertats per aconseguir un repartiment equilibrat de l'alumnat, que reflecteixi l'àrea de residència. Segons el nou decret, els centres concertats que formen part del servei d'educació de Catalunya «hauran de participar en el repartiment d'alumnes i no podran establir diferències en l'accés per raó de gènere».

El decret, que fonts del departament d'Educació afirmen que es tramitarà per via d'urgència després de la revisió dels serveis jurídics, està previst que entri en vigor «quan s'aprovi, sigui en la preinscripció o durant el proper curs». Nascut en el marc del Pacte Contra la Segregació Escolar, el decret «persegueix evitar la concentració dels alumnes amb necessitats educatives específiques, que són els qui viuen situacions socioeconòmiques i socioculturalment desfavorides, i que no superin en cada escola el 10% del total de la seva zona».

Taules locals de planificació

Per detectar aquests alumnes, el decret preveu la creació de taules locals de planificació educativa, formades per membres de les administracions locals, del departament d'Educació i la comunitat educativa. En aquestes taules, Educació establirà els criteris per elaborar la programació de l'oferta educativa de cada municipi. Les taules locals de planificació determinaran les àrees d'escolarització, de manera que els municipis amb un nombre elevat d'habitants deixaran de ser districte únic, mentre que en altres casos es podrà transgredir la frontera del mateix municipi. Abans del procés de preinscripció, les taules locals hauran de saber quants nens estan en edat de cursar P3 i primer d'ESO, i quants reben atenció de serveis socials.