Un centenar d’estudiants del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa ha participat en una prova pilot que té com a objectiu instaurar un sistema d’avaluació de competències.

Es tracta de l’Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada (ACOE), que per primera vegada passarà l’alumnat de segon curs del grau.

La prova s’ha pogut desenvolupar gràcies a la dotació d’equips tècnics del Centre d’Innovació en Simulació (CISARC) de la Clínica Universitària, a la metodologia pròpia d’aprenentatge per simulació d’aquest centre i al personal docent format per aplicar-la.

Amb aquesta prova pilot, la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa es converteix en pionera en aquest tipus d’avaluació, que, a llarg termini, es vol acabar introduint com a eina d’avaluació de les competències que ha d’haver assolit l’alumnat durant la seva formació per obtenir el títol de graduat en Infermeria.

Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada hauria de considerar entre 20 i 30 escenaris que incloguin el total de competències que cal avaluar.

En el cas de la prova pilot que s’ha iniciat en el grau en Infermeria d’UManresa, només ha inclòs cinc escenaris per avaluar les competències de relació i comunicació i de realització de tècniques i procediments específics.

La implantació d’aquest tipus de prova és d’una gran complexitat. D’una banda, perquè requereix d’unes instal·lacions preparades per a la simulació, i d’altra banda, perquè cal un gran equip de persones implicades en la seva preparació i execució. A més, serà la primera vegada que s’utilitzarà la simulació amb objectius avaluatius. Fins ara, aquesta metodologia només s’utilitzava com a eina formativa, d’aprenentatge, entrenament i testatge de protocols.

En la prova pilot han intervingut una vintena de professionals, entre docents, professors col·laboradors, personal del CISARC, informàtics i voluntaris.