Indignació a la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca i el Capitalisme (PAHC) pel tall de llum que ha deixat vuit famílies amb dotze infants sense subministrament després de l'acció d'operaris d'Endesa acompanyats per agents antiavalots a l'immoble ocupat del barri de la plaça Catalunya de Manresa.

Els activistes s'han concentrat davant l'Ajuntament on han cridat consignes per reclamar el dret a tenir aigua, llum i sostre.

La PAHC davant l'ajuntament de Manresa Francesc Galindo

Han reclamat una solució per part del govern municipal perquè es troben sense poder fer funcionar els electrodomèstics, el que significa que no poden fer el menjar ni escalfar-se en un moment de baixes temperatures.

En roda de premsa han qualificat d'inconcebible que el primer que hagin vist els infants aquest matí és el desplegament policial amb furgonetes i agents amb armes llargues.

La plataforma ha explicat que Endesa ja havia intentat prèviament fer el tall i que l'Ajuntament n'està informat.

"Imagineu la situació de les famílies amb infants que el primer que han vist aquest matí quan s'han llevat ha estat el seu carrer acordonat com si fossin criminals i que els treien la llum de casa. Envien els antiavalots als desnonaments", ha lamentat la Plataforma en un comunicat previ a la roda de premsa.

La versió d'Endesa

Endesa ha explicat que l'Ajuntament no té catalogades aquestes famílies com a vulnerables, amb la qual cosa no es poden acollir a la Llei de pobresa energètica.

Tot i això, la companyia informa que es pot fer una contractació temporal d'electricitat amb un alta d'urgència encara que tinguin la llum punxada. Si es tramita, per part de l'Ajuntament i de les famílies, es col·loca un comptador temporal fins que s'hagin complimentat els tràmits per entrar dins el cercle de protecció a famílies en situació de pobresa energètica.

Segons Endesa, aquest és un tema que ve de llarg, la situació és palesa i coneguda i, tot i així, no s'ha fet la tramitació requerida.

Tractant-se d'un tema no sobrevingut desconeixen el motiu pel qual no s'ha actuat des de l'Ajuntament, que ha de cursar la sol·licitud de contractació temporal amb el document d'alta d'urgència.

Més enllà d'això, "l'Ajuntament ha de validar que són famílies vulnerables i ha de tramitar aquesta situació perquè es puguin acollir a la Llei de pobresa energètica. La pilota és a la seva teulada fa dies".

Endesa insisteix que si arriben els documents es reconnecta immediatament. "Tenen la documentació imprescindible per reconnectar i no ho han fet el tràmit".

Pel que fa a la intervenció Endesa en aquest bloc ocupat i no en altres que també tenen la llum punxada, Endesa afirma que "es talla la llum quan es detecta una situació de risc que posa en perill la vida de les persones". 

La companyia defensa que la connexió era una font de perill i davant d'aquest risc no pot fer ulls grossos i mirar cap a una altra banda. "La situació era obertament de risc potencial i calia actuar per evitar mals major. No es pot posar en perill la vida de persones ni la seguretat de bens immobles".

La versió de l'Ajuntament

-La Generalitat i Endesa van signar un conveni fa un any que havia de resoldre el finançament de l’aplicació del principi de precaució de la llei 24/2015 que impedia els talls. A més, preveu la possibilitat d’instal·lar comptadors provisionals elèctrics en casos en què hi ha una ocupació sense títol legítim.

-A l’hora d’instrumentalitzar el conveni, és Endesa qui ha generat el procediment que s’ha de seguir. Es tracta d’un procediment que vulnera drets de les treballadores socials.

-El procediment obliga que sigui una treballadora social la que firmi la sol·licitud del comptador. És a dir, fan que sigui la treballadora social la que actuï en nom de la persona vulnerable. A més, obliga a la persona que està en situació d’ocupació que tramiti un butlletí elèctric.

-El procediment que ha instaurat Endesa converteix els Serveis Socials dels Ajuntaments en gestories d’Endesa que recullen informació, la gestionen i l’envien en nom del ciutadà. Per tant, fan que la responsabilitat recaigui en els Ajuntaments i en les treballadores socials que ho signen. Per posar un símil, és com si obliguéssim als metges a firmar els consentiments per operar-se dels pacients.

-Per a l’Ajuntament, el procediment correcte hauria de ser que fos l’interessat el que ho tramités directament amb Endesa en el seu nom, adjuntant els informes de risc de pobresa energètica.

-El paper de Serveis Socials és el de fer els informes de vulnerabilitat, i això ja es fa.

-Per tot, després d’estudiar-ho, l’Ajuntament va informar a Endesa i a altres institucions que no estava d’acord amb el procediment. Es té constància que altres ajuntaments també ho han estudiat per saber què implica, i tots estan en la mateixa línia. Molts asseguren que amb aquests requisits, no ho tramitaran.

-De fet, en un any de conveni, pràcticament no s’han instal·lat comptadors socials. Perquè jurídicament genera molts dubtes perquè vulnera drets.

-L’Ajuntament de Manresa és un Ajuntament molt sensible amb aquests temes i treballa a diari per garantir l’accés als serveis bàsics de tota la població. I bon exemple d’això són els comptadors solidaris d’aigua. Se n’han instal·lat ja 271 a la ciutat. Per tant, quan s’han tingut les eines per fer-ho i aquestes han estat eficaces i han tingut garanties, s’ha fet.

-En el cas del bloc del carrer Bambylor, què ha passat? Malgrat estar-hi en absolut desacord per tot el que s’ha exposat i considerar que aquest procediment no té garanties, dijous passat l’Ajuntament es va comprometre a firmar els papers que sol·licitava Endesa per instal·lar comptador social en aquest bloc —a través de la firma d’un treballador—, i evitar així el tall amb el qual la companyia elèctrica amenaçava.

-Es va demanar a Endesa que mentrestant no executés el tall, i se’ls va recalcar que a nivell intern es prioritzava la tramitació d’aquesta documentació.

-La sorpresa ha estat que de manera unilateral, sense informar a ningú, i d’una manera que l’Ajuntament no comparteix en absolut, Endesa ha executat el tall aquest dilluns. Això trenca el pacte que s’havia fet dijous.

-Malgrat això, l’Ajuntament enviarà la documentació. Alhora continua denunciant que el procediment vulnera els drets dels treballadors i que no hi està d’acord.

-Aquest matí hi ha hagut una reunió amb la PAHC i s’ha acordat que l’Ajuntament realitzava els tràmits que demana Endesa i que la PAHC es cuida de tramitar el butlletí elèctric avui mateix.