La roba de segona mà està de moda. Ho diuen els estudis de mercat i els últims moviments de les grans cadenes tèxtils com Zara, que des d'aquest divendres aposta per la sostenibilitat i l'economia circular posant en marxa -de moment, al Regne Unit, però amb la intenció d'anar estenent-ho a la resta de mercats- una plataforma (Zara Pre Owned) que oferirà la possibilitat de revendre, reparar i donar peces ja utilitzades del gegant d'Inditex. Però no només això, també la 080 Barcelona Fashion, la setmana de la moda catalana, s'acaba de sumar al carro de l''upcycling' amb una iniciativa acabada d'estrenar en la recent edició, celebrada a finals d'octubre, en què es va estrenar un nova desfilada (Reborn) amb roba 100% de segona mà.

Aquesta tendència de recórrer al mercat de segona mà està creixent com l'escuma, sobretot entre els usuaris mil·lennistes i de la Generació Z, els més conscienciats pel problema de la contaminació ambiental i la sobreproducció tèxtil, dos dels grans dimonis de la indústria de la moda.

Bones perspectives

L'Informe de Revenda 2022 confirma que s'espera que el mercat de la moda usada creixi un 127% fins al 2026, és a dir, que cada vegada més els 'fashion lovers' recorreran a la segona mà com una de les primeres opcions de compra. L'estudi 'Consumer Trends 2022', elaborat per Samy Alliance, també pronostica que per al 2030 les vendes de moda de segona mà podrien duplicar les de moda ràpida. Finalment, l'estudi del banc online alemany N26 sobre el consum de moda a Espanya també corrobora que l'auge de botigues de segona mà s'acabarà consolidant: a la primavera es va duplicar el nombre de compres en aquests negocis respecte a l'any anterior. En concret, es va viure un pic el maig del 2022, mes quan es va doblar el nombre de compres en negocis de roba de segona mà (un creixement del 107,37%) respecte al maig del 2021. A més, l'import mitjà desemborsat també és més gran: ha augmentat un 13,13% fins a situar-se en els 48 €.

A la catifa vermella i més enllà

La dissenyadora de moda i estilista de 'celebrities' espanyola, Victoria Nogales, no recolza el consum de moda 'fast-fashion', i s'alegra de veure que la roba d'ocasió està creixent: "Em sembla super bé que botigues de segona mà com Vinted estiguin creixent, ja que estan donant una segona vida a les peces amb una altra persona”. L'experta en moda és una de les que predica amb l'exemple, ja que a l'últim festival de cinema de Venècia va reivindicar l'ús de moda vintage: "Vaig utilitzar un vestit de Dior dels anys 90 dissenyat per Galliano que em va prestar un usuari de Vestier Collective, que és una botiga de segona mà de luxe. A mi això em va semblar meravellós perquè vam aconseguir recolzar la moda sostenible en una catifa vermella, on se solen portar vestits d'alta costura per a l'ocasió que mai no es tornen a utilitzar" .

Anàlisis de la venda online

El 40% dels consumidors compren roba amb el mòbil i Shein arrasa a Espanya. L'estudi d'N26, realitzat a partir de dades de 70.000 espanyols, confirma que Vinted és la plataforma al capdavant en vendes de roba de segona mà. El segueix el gegant Wallapop.

Segons les dades analitzades per aquestes dues botigues en línia, les tendències de la moda també es reflecteixen en les cerques i les compres que fan els seus usuaris.

Retrat robot de l'armari 'vintage': les 7 peces que més es venen

  1. Oversize. Els 'looks' XXL segueixen triomfant una temporada més. I és que, en tornar els 90 i treure el cap els 80 amb les muscleres, tant camises, com sobrecamises, 'blazers' i abrics posaran de moda les siluetes 'baggy' aquest hivern. A Vinted hi ha al voltant de 20.500 articles amb l'etiqueta d''oversize', però per filtrar entre tots aquests articles, algunes paraules clau són: "maxi blazer, maxi skirt, oversize shirt, camisa oversize".... I si busques abrics, pots escriure "abric masculí" amb el filtre de dona. A Wallapop, els dos últims mesos han pujat les cerques de les "jaquetes Nort Face, jaquetes moto, jaquetes home i jaqueta cuir", entre altres peces folgades.
  2. Bomber. En els últims mesos, les jaquetes bombers han recuperat la posició que tenien fa uns anys. No hi ha 'celebrity' sense la seva bomber, des de Kendall Jenner fins a Gigi Hadid. Encara que aquests clàssics existeixen des de fa més d'un segle, concretament des de 1917, i van ser inicialment coneguts com a pràctiques jaquetes de pilot, segueixen sent la cirereta dels conjunts amb estil. Les millors, els autèntics tresors de disseny i amb solera, són a les plataformes de segona mà. Per exemple, a Vinted hi ha prop d'1,5 milions d'anuncis de bombers, una de les etiquetes més populars de la plataforma.
  3. 'Tank Tops' (més enllà de l'estiu). A mig camí entre una samarreta imperi atapeïda i un 'crop top', el model 'tank top' segueix sent una de les cerques més freqüents, i més enllà dels mesos d'estiu. Serveixen per acompanyar les camises 'oversize', per conjuntar amb jaquetes, sobretot si porten coll perkins, i també són el company ideal per a bruses transparents o tops malla. A les plataformes de segona mà es busquen així: "asimetric, asimètric, baby shirt, baby top (posar el filtre de talla). A Wallapop, les paraules clau són "crop top, top esportiu, top blanc i top de festa".
  4. Patalons cargo. Els pantalons de cintura baixa, els mocasins, els 'crop tops' i els pantalons cargo eren supertendència els 2000 (els seus màxims representants, Britney Spears, Paris Hilton i les amigues de 'Friends', Rachel, Monica i Phoebe). Aquesta peça està experimentant un nou renaixement en tons beix, marrons, verds i negres. Si la temporada passada es van colar a les col·leccions amb cintura alta, en aquesta també els veurem amb la cintura més baixa, aquest concepte de 'low rise' tan de principis de segle. Per trobar aquest tipus de pantalons només cal escriure els filtres següents: "Y2K, 2000, cargo skirts, cargo pants". A Wallapop asseguren que "aquests dos darrers mesos, en comparació de l'any anterior, la recerca de pantalons cargo s'ha incrementat un 311%".
  5. Sabates amb plataforma. Les sabates amb plataforma no només aporten uns centímetres més, sinó que són exactament el punt que necessiten molts 'outfits'. Les grans cases de moda han estat pioneres en aquest estil afegint-los a més una polsera al turmell que juga una mica amb l'estil peggy que també ha tornat a les passarel·les. A Vinted hi ha veritables joies 'vintage'. Amb el filtre "sabates de plataforma/plataforma" es poden trobar més de 3.000 articles.
  6. Colors brillants i cridaners. Seguint les tendències d'hiverns anteriors, els colors brillants i cridaners es mantenen per fer de l'hivern una estació més alegre. Com assenyalen els experts de l´Institut del Color Pantone, els colors d´aquest hivern "exemplifiquen la nostra necessitat d´alliberar-nos de la restricció i abraçar l´alegria de viure a través de tons súper brillants que expressen energia, augmenten la vitalitat i la celebració de la vida" . De tota manera, els usuaris de les plataformes de segona mà segueixen buscant moltes referències amb el negre, blanc, neutres i també de blau.
  7. Vestits, sobretot els negres. En els dos últims mesos, i en comparació amb l'any passat, la recerca de vestits de dona han pujat un 73% a Wallapop, i els de color foscos són els més desitjats. Els vestits clàssics han perdut rellevància a l'entorn laboral, i han conquerit l'street style. Les blazers i els pantalons de pinces són dues peces que no poden faltar en un fons d'armari, ja que es poden combinar de mil maneres. Monocromàtics, tweed o de cuir, qualsevol composició és vàlida. Per trobar les millors ofertes, les paraules clau són "blazer tweed, blazer quadres i pantalons masculí".