Quan Volkswagen va decidir entrar en el segment dels SUV (Sport Utility Vehicle), no s´hi va posar per poc: el Touareg, llançat al mercat el 2003 com a cosí germà del Porsche Cayenne, es va convertir des del primer moment en un dels models de referència entre aquests automòbils de prestigi. La gran diferència –o, més ben dit, el gran atribut– que situa el Touareg un esglaó més amunt que els seus competidors és que el Volkswagen no ha sigut mai només un vehicle amb aparença de tot terreny però de clara vocació asfàltica, sinó que mostra unes grans qualitats en la conducció fora de carretera sense perdre una altíssima efectivitat per asfalt. Som, per tant, davant d´un vehicle polivalent i capaç de superar dificultats importants en conducció off-road. El 2010, el Touareg va ser objecte d´una profunda remodelació que l´ha fet encara millor en tots els sentits. El model actual té un aspecte diferent i gasta menys carburant que l´anterior. A més, té més bones qualitats dinàmiques, cosa que fa que es comporti pràcticament com un turisme. Si valorem el preu i les possibilitats que ofereix en tots els terrenys, a part d´una imatge que fuig de l´elitisme excloent, ens adonarem de seguida que el Volkswagen Touareg és una de les millors opcions que podem trobar actualment en el seu segment.

Una sala d´estar sobre rodes

Especialment a les places del davant, l´habitacle del Touareg és amplíssim i fa bona la teoria que l´espai, en un automòbil, equival a confort. Hem de destacar també el perfecte acabat que es percep només accedir-hi. La part superior del quadre de comandament i de les portes és d´un plàstic tou. El de la zona inferior és dur. Hi ha detalls de qualitat: per exemple, tots els comandaments —incloses les rodes que obren les entrades de ventilació— estan il·luminats, els petits compartiments per deixar-hi objectes estan entapissats i els para-sols són dobles (se´n pot portar un de col·locat al parabrisa i l´altre al costat de la finestreta).

En el Touareg, el conductor disposa de dues pantalles per informar-se: una és al mateix quadre d´instruments, i l'altra —més grossa, i tàctil— a la consola (vegeu la imatge de la pàgina 3). Quan es posa marxa enrere, aquesta pantalla mostra el camp visual que tenim al darrere, cosa que s´agraeix molt a l´hora d´aparcar, ja que les dimensions del cotxe són considerables.

El volant del Touareg té botons per configurar i accionar la majoria dels elements principals del cotxe, com ara l´ordinador de viatge, l´equip de so i el telèfon. A més, de sèrie hi ha un sistema de reconeixement d´ordres per veu que permet donar gairebé qualsevol tipus d´instrucció als sistemes d´entreteniment i navegació. Tots els comandaments estan ben col·locats —no cal desenganxar l´esquena del seient per arribar-hi— i agrupats d´una manera lògica.

Les places del darrere no són tan amples com les del davant, i resulten insuficients per encabir amb comoditat tres ocupants, llevat que siguin nens o adults de complexió petita. El seient està dividit en dues meitats asimètriques i es pot desplaçar longitudinalment per augmentar l´espai de càrrega o guanyar-ne per als ocupants.

Mecànica de gran rendiment

Hem provat el Touareg 3.0 V6 TDI Bluemotion de 245 cavalls, una veritable joia mecànica que combina una extraordinària suavitat de funcionament amb un consum que s´ha de considerar moderat si tenim en compte el rendiment del propulsor. El canvi de marxes és Tiptronic de 8 velocitats, de manera que el salt entre marxa i marxa és mínim i es pot aprofitar tota la potència disponible sense haver-se de preocupar de res.

El Touareg és un vehicle molt àgil gràcies a la fantàstica capaci-tat d´acceleració que té amb aquest propulsor, que disposa d´un sistema de parada i arrencada automàtica. El client pot triar entre dos tipus de transmissió total: el 4 Motion, que consta d´un diferencial Torsen central que reparteix el parell motor entre els dos eixos, i el 4XMOTION, que inclou diferencials central i posterior bloquejables (el central fa un repartiment de la força motriu, en condicions normals, del 40/60), reductora i un comandament giratori que permet triar entre diferents programes de conducció segons les condicions d´adherència del paviment.