Albert Artés (Barcelona, 13-5-1980) unirà Cardona amb Utrecht amb un doble objectiu: fer visible el procés català i promoure la mobilitat elèctrica. Perquè, com diu, "l'alliberament nacional és tan important com l'alliberament energètic".

Per fer-ho, ha ideat un recorregut del tot curiós que ha batejat com a Ruta Elèctrica per la Llibertat, un itinerari que li permetrà enllaçar els seus estudis de mecànica de l'automòbil amb la seva gran passió: la història. Sortirà de Cardona, últim baluard a capitular davant Felip V, i farà exactament 1.714 quilòmetres per arribar fins a Utrecht, ciutat on es van signar els tractats que van donar el final oficial a la guerra de Successió. I, a la tornada, sortirà d'Utrecht i farà 2.014 quilòmetres per arribar fins a Arenys de Munt, població on es va celebrar la primera consulta municipal sobre la independència el 2009. Com explica, es tracta d'unir "el passat amb el present". I també amb el futur que vol per al "nou estat català", un futur amb cotxes i motos que funcionen sense gasolina.

L'elecció de Cardona està plenament justificada des del punt de vista històric, però aquest no és l'únic motiu que l'ha fet triar el municipi bagenc per iniciar la ruta: és nascut a Barcelona i viu a Molins de Rei des del 1995, però ha passat totes les revetlles de Sant Joan de la seva infància a Cardona, on té parents. L'elecció representa el seu petit homenatge històric: "Barcelona actua molts cops com un gran espiral que s'ho emporta tot. I crec que s'ha de fer un reconeixement a tota la gent que en el passat va resistir a Cardona, de la mateixa manera que s'ha d'homenatjar la gent que va tenir la valentia de plantejar la primera consulta a Arenys de Munt".

I, per què amb una moto elèctrica? "Doncs perquè tot va lligat, estem parlant d'independència, però si volem construir un estat la qüestió dels recursos energètics és també important. La llibertat nacional, la de la llengua i la cultura, no està deslligada de l'energètica. Ara no som lliures, som esclaus del petroli, que evidentment és un recurs que continuarem utilitzant per a la indústria química, els plàstics, els colorants... però crec que hem de deslligar ja d'una vegada per totes l'ús del petroli per fer moure vehicles particulars".

Moviments metropolitans

Artés explica que el vehicle elèctric és el millor instrument per fer els desplaçaments habituals de cada dia: "la major part dels moviments que es fan a Catalunya són dins l'àrea metropolitana i avui en dia la tecnologia ja permet autonomies per fer aquests desplaçaments de manera sobrada".

Per això, anima a reflexionar sobre el "canvi de concepte": "quan anem a comprar un cotxe, el comprem pensant que a l'estiu volem fer no sé quants quilòmetres i a vegades t'acabes comprant un cotxe gran i potent que només faràs servir quinze dies. I la resta de l'any estàs fent una despesa increïble". Per a ell, la tendència hauria d'anar cap a la compra d'un vehicle petit d'ús urbà i elèctric per al dia a dia i, per a l'estiu, "sempre pots llogar un cotxe. Si ho comptes, surt més a compte que cremar benzina, per a la butxaca i per al medi ambient".

Una "prioritat"

Per a Artés, el canvi de model "en el camp del vehicle particular" hauria de ser una prioritat per al "nou estat", que hauria de mirar cap als països del nord d'Europa: "no vaig a Utrecht només per la càrrega simbòlica, sinó pels punts de càrrega ràpida que tenen", vinculats a la tecnologia japonesa Chademo, que permet càrregues completes en només 90 minuts, un temps que es preveu reduir els pròxims anys. "La infraestructura que tenen països com Holanda, Bèlgica i també Estònia ha fet factible que allà puguis comparar el vehicle elèctric d'igual a igual amb un de benzina. Estant amb Madrid hem quedat enrere en molts aspectes i no s'entén que Catalunya no estigui al mateix punt que Holanda en mobilitat elèctrica, en nivells de punts de càrrega ràpida, d'ajudes i d'incentius". Perquè, com explica, un pot fer el pas, però si l'entorn no t'hi ajuda es fa més difícil.

Ara, Artés endolla la moto durant les nits. A Catalunya, també té la possibilitat de fer servir punts de càrrega convencionals, molt més lents. En canvi, "a Holanda et trobes punts de càrrega ràpida cada 20 quilòmetres! Aquí, només n'hi ha cinc a Barcelona". Entrant a chademo.com es pot visualitzar sobre el mapa la gran diferència que hi ha entre Catalunya i Bèlgica i Holanda.

La intrèpida aventura d'Artés s'iniciarà l'agost. Es pot seguir la seva evolució a través del web www.electrorutes.cat i a través del compte de Twitter @electrorutes.