Dues terceres parts de les escoles fomenten l'emprenedoria entre els joves berguedans

En sis anys, més de 1.500 infants han entrat en contacte amb el món empresarial amb la creació d´una cooperativa

08.05.2016 | 07:49

El foment de la cultura emprenedora entre els alumnes de les escoles del Berguedà és una de les apostes de les administracions locals per transmetre els valors de la responsabilitat i l´autonomia als joves. El programa que acosta els infants al món de les empreses està plenament consolidat a la comarca i en sis anys el nombre d´escoles participants no ha parat de créixer, i ho continuarà fent

Un projecte que va començar tímidament com una prova pilot en tres escoles rurals del Berguedà el 2010 s´ha convertit en una peça més del programa curricular dels centres. En sis anys el Berguedà s´ha convertit en una de les comarques catalanes que més aposta per transmetre l´esperit emprenedor als infants i, actualment, dues terceres parts de les escoles de la comarca fomenten la cultura emprenedora als seus alumnes a través del programa Cultura emprenedora a l´escola, que impulsen l´Agència de Desenvolupament del Berguedà, l´Ajuntament de Berga i la Diputació de Barcelona.

La primera presa de contacte va ser el curs 2010-2011 amb tres escoles implicades i només 75 alumnes. Enguany, hi han participat 16 centres dels 22 que hi ha al Berguedà amb la implicació de 400 infants, que han creat 20 cooperatives. En aquest període de sis cursos, més de 1.500 infants del Berguedà han entrat en contacte amb el món empresarial.

Les administracions berguedanes van emmirallar-se el 2011 en aquesta primera prova pilot que s´inspirava en un projecte impulsat a Astúries per fomentar l´emprenedoria entre els joves, arran de la crisi de la mineria. El gerent de l´Agència de Desenvolupament del Berguedà, Eduard Barcons, creu que «hauria estat positiu engegar aquest projecte a principi dels anys 90, atès el procés de reconversió que va iniciar la comarca». De totes maneres, afegeix que «a mitjà i llarg termini, el fet de treballar l´emprenedoria en horari lectiu i en assignatures troncals esdevé un instrument per promoure valors. La mainada en traurà rendiment, i a la vegada, la comarca, perquè el principal factor de competitivitat i cohesió social d´un territori són les persones».

Per a Barcons, la inserció de l´emprenedoria en horari lectiu «ha resultat un instrument per a la transmissió de valors, responsabilitat i autonomia». El creixement del nombre d´escoles interessades en el projecte determina la bona acollida de la iniciativa entre el col·lectiu d´alumnes i professors. Enguany s´hi han incorporat dues escoles noves, i es preveu que el proper curs se n´hi afegeixin, com a mínim, dues més.

Primer contacte
Un dels centres que hi han participat per primer cop és l´escola Santa Eulàlia de Berga. 24 alumnes de cinquè de primària han format la cooperativa Junts Fem Art. Des de principi de curs els joves han treballat en la creació d´una empresa i tots els processos que això comporta. Així mateix ho han explicat a Berguedà Setmanal els seus socis, que recorden que el primer pas va ser el de constituir-se com a cooperativa, escollir la junta directiva i els càrrecs i redactar els estatuts. Després d´una primera presa de contacte més teòrica amb el món empresarial, van haver de decidir quins tipus de productes volien elaborar i quants diners calia invertir-hi. Tots ells coincideixen que en el procés de fabricació és on més han gaudit, tot i les hores que hi han hagut de dedicar.

Finalment, després de fer un estudi de mercat entre tot el personal de l´escola, trauran a la venda, al mercat de cooperatives  al passeig de la Indústria, vuit productes elaborats artesanalment per ells en diversos equips de treball: punts de llibre, torretes divertides, guardioles, penjolls, imants, clauers i posafotos, entre d´altres. En les darreres setmanes han acabat els detalls perquè tot estigui a punt i han fet la promoció corresponent per poder destacar entre la competència que saben que tindran.

Les professores del projecte, Marta Marco i Anna Maria Guijarro, destaquen que els alumnes han hagut de prendre decisions de manera conjunta i han conegut de prop tot el que hi ha al darrere d´una empresa. El més complicat, asseguren, ha estat el procés de creació de la cooperativa i la redacció dels estatus, tot i que en fan una valoració positiva.

Amb els guanys de les vendes  esperen poder recuperar la inversió inicial i tenir beneficis, el 10% dels quals es destinaran a Creu Roja, mentre que la resta tenen pensat destinar-los a fer una excursió tots plegats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema