L'Ajuntament de Guils de Cerdanya ha portat a terme un projecte d'obres consistent a reforçar la base del pont de Sant Martí, que estableix el límit municipal amb Puigcerdà, perquè un informe tècnic apuntava que l'erosió de l'aigua posava en risc la seva estabilitat. Es tracta d'un dels ponts més emblemàtics de la Cerdanya, amb una construcció actual datada del segle XIV però una existència que es remunta a l'època romana.

El consistori de Guils ha aprofitat la sequera d'aquest estiu, gràcies a la qual part de la llera està lliure d'aigua, per fer un encofrat al voltant de la base del pilar dret del pont, el que queda al costat del seu terme municipal. Segons ha explicat l'equip de govern, aquesta part del pilar havia quedat lleugerament descalçada a causa de l'erosió de l'aigua. En aquest sentit, un informe tècnic apuntava el "descarnament" de la base dreta i reconeixia que la situació "posava en risc l'estabilitat de l'estructura". Paral·lelament, els ajuntaments han acordat prohibir el pas de vehicles de més de 5.000 quilos.

Nova zona d'esbarjo

Les obres de reforçament de l'estructura del pont són la passa prèvia a una pròxima actuació conjunta entre els ajuntaments de Guils i Puigcerdà que ha de permetre convertir l'entorn del pont en una nova zona pública d'esbarjo.

El projecte preveu construir una escullera de seguretat, la recuperació de la font de Sant Martí, el safareig i el seu entorn i la neteja de la llera per tal que els veïns es facin seva la nova àrea de descans. La nova zona d'oci del pont de Sant Martí està cridada a afegir-se a altres que impulsa el consistori puigcerdanès a la zona com la que s'ha de fer a la ribera del Querol al seu pas per la Colònia Simon.

Obra medieval, origen romà

El pont de Sant Martí d'Aravó, situat entre els límits municipals de Guils i Puigcerdà, salva el curs del riu Querol. Ho fa amb dos ulls, els arcs dels quals són dels segle XIV, quan se'n va fer la reconstrucció. No obstant això, el pont és d'origen romà i per sobre seu passava l'antiga Strata ceretana. Al costat del pont es va consteuir el segle X una ermita dedicada a sant Martí.

El pont, que està catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local, representa una de les vies de circulació secundàries més importants per al trànsit local. Quan les puntes turístiques posen al punt del col·lapse els accessos principals de Puigcerdà, són molts els veïns que busquen l'accés alternatiu pel pont de Sant Martí i el carrer que transcorre paral·lel a la N-260 fins a la torre del Remei. Igualment, és la via de circulació preferent per a molts veïns i turistes que es desplacen diàriament entre Puigcerdà i Guils. El seu semàfor és popular per haver estat molts anys l'únic en funcionament a la comarca.