L'èxit depèn de la xifra amb què es miri. I en el cas del Kursaal, els indicadors es desplacen sovint en sentit ascendent. Els darrers números són els 49.653 espectadors que van assistir a les 107 funcions del primer semestre de l'any en curs i el 81 % d'ocupació que això implica, el segon millor registre des de la reobertura del 2007. En l'altre plat de la balança hi ha un acusat descens de públic a la Sala Petita, de 16 punts percentuals.

"Els motors de l'increment en el nombre d'espectadors han estat el Toc de Teatre, els muntatges del Servei Educatiu i la música pop", va explicar Jordi Basomba, gerent de l'empresa municipal Manresana d'Equipaments Escènics. Els guarismes són contundents: les cinc obres de la programació troncal de teatre han marcat el 91 % d'ocupació, amb 8.063 espectadors en onze funcions. D'altra banda, entre Cantània (4.279, espectacle més vist del semestre), Fem Òpera ('L'orquestra dels ànimals'), Fem Dansa ('Tots dansen') i Rexics ('Bada Botó'), han passat per la Sala Gran 8.616 espectadors, més de 1.200 més que en el mateix període de l'any anterior.

En la tercera raó de l'augment d'assistència hi ha uns quants noms propis que han convertit el Kursaal en un escenari talismà per a la música moderna: Quartet Mèlt, dues vegades, Niña Pastori, Antonio Orozco, Autoput, Giovinetto i Gossos van vendre tot el taquillatge (800 butaques). Idèntica fortuna van tenir dues actuacions musicals de gèneres ben diferents: la violinista Janine Jansen, que figura entre l'elit mundial de l'instrument, i la representació de l'òpera Madama Butterfly.

Poca confitura

En el pot petit no hi ha hagut la bona confitura aquest semestre, si ens referim a la presència d'espectadors. Dels 3.049 (81% d'ocupació) del 2015 s'ha passat als 1.808 i 65% d'enguany. Basomba va argumentar que "només hem pogut oferir una funció de cadascuna de les propostes teatrals del Toc de Prop", motiu que ha impedit més assistència al recinte. "De cara al següent Toc, això quedarà resolt", va afegir.

En el sempre curiós rànquing dels espectacles més vistos, Cantània té el lideratge de forma clara amb 4.279 persones a la platea i l'amfiteatre repartides en les 6 sessions ofertes d'aquesta cantata amb una àmplia participació d'escolars de la Catalunya Central. El segon lloc l'ocupa l''Ozom', del Mag Lari, amb 2.991 espectadors, i en el top-10 hi ha 5 obres de teatre, fet gens estrany perquè el Kursaal, des del principi, programa un mínim de dues funcions de les peces que formen part del Toc. Dues propostes més del Servei Educatiu (Fem Òpera i Rexics) i les dues actuacions del Quartet Mèlt completen la llista.

La segona meitat de l'any, el Kursaal oferirà 63 propostes -ja avançades per Regió7-, de les quals 33 són de música, 24 de teatre, 3 de dansa, 2 de circ i 1 d'òpera (Don Giovanni, de Mozart), que es representarà per primer cop en diumenge (6 de novembre) i no en dimecres, com ha estat habitual des de la reobertura.

De l'àmplia programació, les entrades per a la qual es posaran a la venda el 5 de juliol (les del Toc de Teatre, tres dies abans), destaquen quatre obres de teatre polític (El Rey, La mirada del otro, Ragazzo i Port arthur), els concerts de Sopa de Cabra, l'Orquestra Montsalvat, Manel, Macaco, Aute i Ara Malikian, el Circuit Folc -Jordi Batiste, d'una banda, i Maria Arnal i Marcel Bagés, de l'altra-, que passa del D'Arrel al Kursaal, les 7 funcions del musical Cabaret i el cicle Gust de Jazz, que s'organitza des de l'Espai Gastronòmic.

Tot plegat, per continuar mantenint el primer lloc al rànquing dels 18 teatres municipals que elabora la Generalitat sobre la base dels espectacles i espectadors.