"Ja són set anys i ens fem coneguts. Aquest any hem fet un salt molt important". D'aquesta manera expressava ahir Jordi Forcada, director del Festival Internacional de Cinema de la Cerdanya, la seva satisfacció pel resultat de l'edició actual, que ha passat de celebrar-se de set a nou dies.

L'increment de l'oferta ha estat determinat en el gran augment de participació: es van rebre 915 films i se'n van seleccionar 110 a concurs, el doble que l'any passat. Per això l'organització va decidir fer tres sessions diàries de projecció en comptes d'una, com havia estat habitual. I el públic ha respost: les projeccions han aplegat un total de 1.500 espectadors al Museu Cerdà de Puigcerdà. "En cada sessió hem doblat el públic que solíem tenir", destaca Forcada.

El director del festival cinèfil cerdà també destaca que, a més, el públic ha apreciat "l'increment de la qualitat de les pel·lícules" que s'han projectat i que també han aconseguit "més notorietat perquè hem aconseguit més presència de gent del sector". De fet, un dels requisits de les bases del concurs és que per rebre un dels premis cal ser present a la gala d'entrega (algun representant de la producció ha de defensar el treball, que és votat en directe pel públic), que enguany es va celebrar dissabte al vespre.

Però, a més, el festival va organitzar una trobada que va aplegar vuit professionals del sector de l'audiovisual, provinents de Barcelona i també d'Extremadura. Se'ls va organitzar una ruta perquè descobrissin el paisatge i el patrimoni de la Cerdanya, a càrrec de Gerard Cunill de l'empresa Kerretània. L'objectiu és que coneguin localitzacions que puguin utilitzar per a futures produccions. "Tenim un alt percentatge d'èxit de gent que ve a rodar a la Cerdanya a través del festival", apunta Forcada.

El festival també ha innovat enguany amb les sessions Curt-teca, que han maridat projeccions amb tastos de formatges Molí de Ger. I ha estrenat els curts rodats en el taller per a joves (El teatre misteriós) i en el taller solidari de la Fundació Adis (El desempat, d'enguany; i La partida i Residencial zombi, del 2015). Forcada creu que, a partir d'ara, "només podem millorar l'experiència de l'espectador".