Segona jornada del festival de Canes, en la qual les mesures de seguretat gairebé prenen el protagonisme a les estrelles més mediàtiques. El certamen tot just està iniciant el seu funcionament mentre aplica les noves i dràstiques accions per frenar cap temptació terrorista, que tant mal ha fet a França en els darrers temps. El resultat ahir el matí va ser el col·lapse absolut a l'entrada de la projecció de Wonderstruck, de Todd Haynes, un dels autors predilectes de la cinefília internacional. Cal dir en tot cas que les dificultats logístiques no han fet minvar el goig de la crítica, ja que el film ja té un suport incontestable i molts pronostiquen possibilitats d'Oscar. La proposta sorprendrà alguns dels seguidors del director de Poison i I'm not there perquè es tracta de l'adaptació del relat infantil homònim, quelcom bastant lluny de les seves habituals atmosferes insanes. Malgrat tot, la història de dos nens sords que acaben retrobant-se en el temps, conté l'amor per la diferència de la resta de la seva filmografia i disposa de la seva indubtable i suggestiva habilitat per a la narració més agosarada. La banda sonora magistral de Carter Burwell i la breu, però oportuna, presència de Julianne Moore són la cirereta per a una cinta que homenatja el cinema mut i resulta tan emocional com les cintes que triomfen als Estats Units.

En paral·lel, al marge de la secció oficial i en l'apartat «Un certain regard», també s' ha pogut veure Western, de Valeska Griseback, una cinta que segueix un grup de treballadors alemanys de la construcció que van a parar a un remot paratge búlgar. El títol és totalment rellevant a l'hora d'analitzar la cinta, que exposa com una sèrie de patrons masculins en crisi acaben col·lapsant-se entre ells en un previsible enfrontament final. Treballant amb habilitat per saltar-se els tòpics i les convencions, Griseback aconsegueix un retrat bastant trist de l'home deixant-lo sol en un context rural i obre el film a múltiples meditacions sobre la xenofòbia europea i la incomprensió entre els gèneres.