La ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, ha defensat davant els seus homòlegs europeus que es permeti als passatgers aeris portar una segona bossa a la cabina de l'avió i que no es redueixi la mida de l'equipatge de mà. "Seguiré treballant per eliminar la restricció que hi hagi un segon paquet. Nosaltres defensarem que no disminueixi la mida de l'equipatge", ha assenyalat Pastor després del consell de ministres de Transport, a Luxemburg.

La ministra ha fet aquestes declaracions després que en la 71 assemblea anual de l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), que es va celebrar el dia 9 a Miami, els seus directius van dir que la maleta "ideal" per servir com a equipatge de mà dins dels avions ha de tenir unes dimensions de 55 centímetres d'alt, 35 centímetres d'ample i 20 centímetres de profunditat, més petites que les permeses per la majoria d'aerolínies. Portar només equipatge de mà és cabdal per estalviar quan s'usen línies de baix cost.

La IATA confia que a final d'any el nou tipus de maletes estigui disponible al mercat, amb un segell que indiqui que disposa de l'aprovació de IATA com a equipatge de mà.

La ministra espanyola també s'ha pronunciat a favor que no es cancel·li el bitllet de tornada quan no s'usa el d'anada a una destinació. "El viatger té dret a renunciar a un dels trajectes mantenint l'altre, que no se li pot eliminar sota cap concepte", ha remarcat.

Així mateix, ha advocat davant dels seus col·legues europeus perquè les compensacions que les aerolínies han de pagar als passatgers per retards en trajectes curts es puguin reclamar a partir de tres hores i no de cinc com ara recullen les normes comunitàries. "Tres hores ja és molta demora per allargar-la fins cinc hores", ha afegit.

Països com el Regne Unit o Irlanda s'han oposat a la proposta espanyola de reduir a tres hores el llindar del cobrament de les compensacions.